Norge er på moten

Oslo Fashion Week slo det fast: Det er ikke lenger flaut å være norsk.

- Designerne Moods Of Norway og Arne & Carlos har tydelig frontet sin norske opprinnelse utenlands og bruker det effektivt i markedsføring. Det ser ut som om det er en generell holdningsendring blant alle designerne. Norsk design var tidligere synonymt med tovet ull og husfliddesign. Nå bruker vi det nasjonalromantiske som et grunnlag for å skape mote, sier moteansvarlig i Cosmopolitan, Sara Skjold, til Dagbladet.

Inspirert av bunaden

Årets nykommer, designeren Ann Kristin Dahle, brukte noe helnorsk, nemlig bunaden som inspirasjonskilde i sin svarte gotiske kolleksjon.

- Ann K var den mest positive overraskelsen på Oslo Fashion Week. Hennes visning var stilriktig og gjennomført. Helt perfekt stylet, sier redaktør i motebladet Tique, Tone Skårdal Tobiasson, som var på alle de 20 showene. Hun var også begeistret for Maggie Wonka. Et merke i regi av tidligere stylist Cecilie Juvodden.

- Cecilie har virkelig teft og vet hva som gjelder. Hennes kolleksjon var feminin og sexy. Det var ikke noe unnskyld at jeg er til over den, sier

Tobiasson. Bertine Zetlitz, som har vært modell for merket, satt på første rad.

- Jeg har aldri gått ut og tenkt - jeg vil gå med noe norsk. Det handler først og fremst om hva jeg synes er fint, sier popstjerna og nevner Peter Løchstøer og Arne & Carlos som andre favoritter.

Stolte

 BRA SHOW:  Moods of Norway med norsk natur som bakteppe.
BRA SHOW: Moods of Norway med norsk natur som bakteppe. Vis mer

Oslo Fashion Week begynte med Arne & Carlos, verdens raskeste moteshow på flytoget tirsdag, og endte med Moods of Norway i en fullpakket Posthallen fredag kveld. Begge er tydelig stolte av sin norske arv. Men gjør det på forskjellige måter. Hos Arne & Carlos ble det servert øl fra Valdres og vist plagg med skandinaviske håndverkstradisjoner blandet sammen med japansk denim og Dolly Parton-glamour. På showet til Moods of Norway handlet det om Stryn, mormoren til Simen, fargesprakende dresser og jeans med trykket «Ola» på baklomma.

Mye likt

Stylist Cecilia Odden, som stylet trendvisningen på Norsk Moteforum og har fartstid i Paris, lot seg imponere av Armando Santo og Alpaca Society, men mener det fortsatt er et stykke igjen for norsk klesdesign.

- Jeg reagerte på at mye var likt. Dette skal være unike ting, som koster litt ekstra. Det ble mye bohemstil og inspirasjon fra Afrika. Vi må bli flinkere på å være litt forut. Det er ikke en fullbyrdet kolleksjon hvis det bare er en type stoff i kolleksjonen for eksempel - og selv om en designer elsker kjoler kan ikke en hel kolleksjon bare bestå av det.

Humor og nytenkning

Tone Skårdal Tobiasson i Tique mener flere kan bli flinkere til å sette sitt særpreg på visningene. - Når alt foregår i Posthallen med de samme modellene kan det være litt vanskelig å skille showene fra hverandre. Kryss i taket for Arne & Carlos som lagde et show der alle fikk sitte på første rad. Innenfor rammene i Posthallen var det Moods of Norway som gjorde mest ut av sin visning. Men av dem som ikke hadde midler var det helt klart Sølvi Høibakken som skilte seg ut. Klærne hennes hadde så mye humor og nytenkning i seg, sa redaktøren. - Det er viktig å formidle en klar visjon som designer.

FLORLETT I LILLA: TSH viste en feminin kolleksjon.
KULT Å VÆRE NORSK: Sølvi Høibakkens humoristiske kolleksjon var et av høydepunktene på Oslo Fashion Week.
BUNAD SOM INSPIRASJON: Ann K med referanser til bunaden.