KRIG ELLER IKKE KRIG: Det har vært noen heltiske år med mye bråk og misnøye i og rundt Operaen, men kanskje ikke krig.
Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix
KRIG ELLER IKKE KRIG: Det har vært noen heltiske år med mye bråk og misnøye i og rundt Operaen, men kanskje ikke krig. Foto: Heiko Junge/NTB ScanpixVis mer

Flere internasjonale operaledere er bekymrede for Den Norske Opera

- Norge har et system der direktøren har kunnet overstyre operasjefen

Massiv kritikk mot Opera-ledelsen.

(Dagbladet): I et åpent brev til styret i Den Norske Ballett & Opera, formidlet i Aftenposten tidligere denne uka, skriver medlemmer av Deutsche Opernkonferenz at det er styringsformen som er skyld i Operaens krise.

Styrelederens «abrakadabra»

- Det er oppsiktsvekkende og eksepsjonelt at det internasjonale operamiljøet involverer seg i norske forhold, påpeker hva som er galt og er virkelig bekymret for Operaen, sier Dagbladets klassiskanmelder og skribent, Ståle Wikshåland.

TORDNER MOT OPERALEDLSEN:  Ståle Wikshåland er professor i musikkvitenskap og musikkritiker i Dagbladet .   Foto: Bjørn Langsem
TORDNER MOT OPERALEDLSEN:  Ståle Wikshåland er professor i musikkvitenskap og musikkritiker i Dagbladet . Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Brevet er stilet til styreleder ved Operaen Anna Carine Tanum, og operalederne reiser tvil om den internasjonale anseelsen til Den Norske Opera.

Strukturelt ledelsesproblem

13 anerkjente operasjefer knyttet til Deutsche Opernkonferenz hevder at Operaen er i en desperat situasjon, og skriver bl.a:

STYRELEDEREN: Anne Carine Tanum er styreleder i DNB, Operaen og Litteraturhuset Oslo - og styremedlem i flere andre bedrifter. Foto: NTB Scanpix
STYRELEDEREN: Anne Carine Tanum er styreleder i DNB, Operaen og Litteraturhuset Oslo - og styremedlem i flere andre bedrifter. Foto: NTB Scanpix Vis mer

«Men, etter å ha fulgt det siste årets diskusjoner, mener vi at grunnen til den faktiske krisen ved Den Norske Opera & Ballett ligger i en organisasjonsstruktur som har vist seg ikke å være i stand til å garantere den nødvendige friheten enhver kunstnerisk produksjon krever».

Den Norske Opera & Ballett styres nå av en administrerende direktør som øverste leder over kunstnerisk og kommersiell ledelse.

Dagbladets Wikshåland er enig i at Operaen har en strukturelt ledelsesproblem som styreleder Anne Carine Tanum ikke forholder seg til.

Beskriver kulturelt overgrep

- Vi har et system der administrerende direktør har kunnet overstyre operasjefen. Det har vært veldig skadelig. Det er bra at administrerende direktør Nils Are Karstad Lysø har sagt opp sin stilling. Det han burde ha gjort, er å løse pensjonsproblemene ved institiusjonen, men da stikker han. Han sparket i realiteten operasjef Per Boye Hansen, ser sier Wikshåland og konkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Lysø har ikke skapt noe bra, bare gjort så mye galt.

I den korte perioden Lysø har vært adm.dir, to år, har Operaen hatt mye turbulens og byttet musikksjef, kommunikasjonssjef og operasjef.

Tanum roser Lysø

I svaret på den internasjonale kritikken, skriver styreleder Anne Carine Tanum bl.a:

«Styret beklager at Lysø har sagt opp sin stilling. Han har håndtert utfordringene institusjonen står overfor på en god måte, og han og styret har samarbeidet godt. Rekrutteringsprosessen for å finne hans etterfølger er i full gang, og vi er trygge på at vi skal finne en god leder».

- Tanum er Operaens øverste ansvarlige, og hun tar ikke stilling til kritikken og viser unnfallenhet og dekker seg bak halvsannheter, sier Wikshåland og beskriver styreleder Anne Carine Tanum som en «propp i systemet».

- Nok en gang kommer styreleder Anne Carine Tanum med sitt «abrakadabra», og sier absolutt ingenting, sier en oppgitt Wikshåland.

- Krever ordentlige svar

- Nå er det på tide å kreve ordentlige svar. Hun hevder til at ledelsesmodellen er en velkjent modell, og viser til København og Den danske Opera. Det stemmer ikke, for der er forståelsen og utøvelsen av rollen som adm. dir annerledes, sier Wikshåland.

FARVEL: Nils Are Karstad Lysø har sagt opp stillingen som ny administrerende direktør i Den Norske Opera & Ballett. Foto: Anders Grønneberg
FARVEL: Nils Are Karstad Lysø har sagt opp stillingen som ny administrerende direktør i Den Norske Opera & Ballett. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

I København, hevder han, støtter administrerende direktør opp under ballettens og operaes kunstneriske ledere.

- Det er feil å ha en struktur der adm. dir står over den kunstneriske ledelsen. Den Norske Ballett & Opera og Lysø likestiller alle sjefene som eventsjefen og markedssjefen med operasjefen i stedet for å backe ham og ballettsjefen opp.

Markeds og kommunikasjonsdirektør i Operaen, Kenneth Fredstie, svarer på kritikken også på vegne av styreleder Anne Carine Tanum.

- Styret diskuterer med jevne mellomrom organisasjonsstruktur og ledelsesmodell. Styret har valgt å videreføre modellen som likestiller opera og ballett, og stillingen etter Lysø er lyst ut. Dette er også kommentert i et debattinnlegg i Aftenposten som svar på det åpne brevet fra tyske kolleger, sier Fredstie, til Dagbladet.

- Det er den kunstneriske ledelsen som har det kunstneriske ansvaret og myndigheten, det er det ingen tvil om. Det finnes tilsvarende ledelsesmodell i Amsterdam, Helsingfors, London og København. Jeg synes styreleder har svart tydelig på spørsmålene og innspillene i brevet fra Tyskland, sier Fredstie.

- Ser ikke styret at det er problematisk at administrerende direktør står over den kunstneriske ledelsen?

- Nåværende styringsmodell har gitt gode resultater i de 8 årene i nytt operahus i Bjørvika. Antall forestillinger er doblet, publikumsbesøket er doblet, og egeninntektene er tredoblet. En ekstern evalueringskomite nedsatt av Kulturdepartementet, påpeker i sin rapport at Den Norske Opera & Ballett har en imponerende kunstnerisk utvikling og har tatt steget opp i et internasjonalt sjikt.

- Hvordan kommer styret til å forholde seg til kritikken som er kommet?

- Jeg kan ikke forskuttere styrets saksagenda, men jeg vil tro at dette også er noe man kommer inn på i neste styremøte, sier Fredstie.

Ensidige påstander

Administrerende direktør ved Operaen, Nils Are Karstad Lysø, svarer ikke direkte på alle påstandene til Wikshåland. Men skriver i en epost til Dagbladet at han mener flere av dem er ensidige og upresise.

- Det er feil at operasjefen fikk sparken. Han jobber fortsatt hos oss. Hans åremål går ut sommeren 2017. Denne saken ble behandlet av både det forrige og det nåværende styret våren 2015. Vår nye operasjef Annilese Miskimmon ble ansatt i desember i fjor, og planlegger nå programmet for fremtidige sesonger før hun tiltrer neste år, skriver han og legger til at Operaen allerede var på leting etter ny musikksjef da han tiltrådte, og at den tidligere kommunikasjonsdirektøren sa opp i fjor etter at hun ble headhuntet til en jobb i Innovasjon Norge.

- Jeg opplever at våre engasjerte og dyktige medarbeidere hver dag jobber hardt for å levere gode forestillinger til vårt publikum. Vi hadde publikumsrekord i fjor, og det ser også veldig bra ut for 2016. Vi fikk i vår til en avtale med fagforeningene om en ny innskuddspensjonsordning som gir oss lavere pensjonsutgifter fremover. Når det gjelder operapensjonsloven, venter vi i spenning på Kulturdepartementet som har varslet at høringen skal komme i høst, skriver han.