Norge kan ikke bestille flere fly

Kostnadene på de nye kampflyene har vært en tikkende bombe i flere år.

BLIR DYRERE: De nye kampflyene F-22 (bak) og F-35 har påført Forsvaret en ekstraregning på 16 milliarder kroner sammenliknet med hva som var vedtatt i 2012. Her er flyene fotografert på Ørlandet under den første fellestreningen i fjor. Foto: Ned Alley / NTB Scanpix
BLIR DYRERE: De nye kampflyene F-22 (bak) og F-35 har påført Forsvaret en ekstraregning på 16 milliarder kroner sammenliknet med hva som var vedtatt i 2012. Her er flyene fotografert på Ørlandet under den første fellestreningen i fjor. Foto: Ned Alley / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Kostnadene på de nye kampflyene har vært en tikkende bombe i flere år. Nå viser det seg, slik SV lenge har advart om, at flyene blir langt dyrere enn det vi ble forespeilet. Nå må vi trekke i nødbremsen. Norge kan ikke bestille flere fly.

De siste dagene har Bergens Tidende kjørt en rekke saker om hvordan kampflykjøpet har vokst ut av alle proporsjoner. Selve kjøpet er blitt 16 milliarder kroner dyrere sammenliknet med hva som var vedtatt i 2012. Kostnadene har økt til flybasen på Ørland, og til større og flere hangarer. Luftvern, som i liten grad var et tema da kjøpet ble vedtatt, vil komme på 11 milliarder, på toppen av det allerede vedtatte kjøpet.

Kjøpet av F-35-flyene er den største enkeltinvesteringen Norge har gjort. Selvfølgelig vil det også være usikkerhet og uforutsigbarhet knyttet til et så stort kjøp. Derfor vedtok Stortinget en såkalt usikkerhetsavsetning da kjøpet ble vedtatt. Det vil si en pott penger på toppen av flykjøpet som ville kunne brukes i tilfelle det trengtes – men bare hvis det ble nødvendig. Men det ble ikke spesifisert hvor disse pengene skulle komme fra hvis de ble brukt, bare at det måtte være fra Forsvarets egne budsjetter. Slik BT har vist, hersker det nå stor tvil om regjeringen fremdeles styrer etter det vedtatte målet. Det er alvorlig. Av flere grunner.

For det første, hvis det betyr at kampflyene nå blir så mye dyrere enn antatt, slik BT har regnet ut, dreier det seg om forferdelig mye penger. Vi nærmer oss en ny langtidsplanperiode på fire år for Forsvaret. De nødvendige investeringene i Hæren og Sjøforsvaret står i kø. I behandlingen av forrige langtidsplan for 2017–2021 var kampluftvern, artilleri og nye eller oppgraderte stridsvogner til Hæren store stridstemaer. Alt er viktig for å ha en godt fungerende landmakt, og ingen av disse investeringene er i nærheten av størrelsesorden på kampflyene.

I neste langtidsplan venter nye runder med forhandlinger om ubåter, helikoptre for Hæren, og ikke minst hva en skal gjøre for å erstatte tapet etter fregatten som gikk på grunn. Sjøforsvaret fortviler også over at korvettene utfases uten at det er planlagt for en erstatning.

Vi har altså mer enn nok vi kunne brukt pengene på, bare innenfor forsvarssektoren. Kampkraft og bærekraft var tittelen på forrige langtidsplan. Men det var neppe den kostnadseksplosjonen som var «kampkraften» tankene skulle henledes til. Bærekraften kan vi se langt etter med en ekstraregning på 16 milliarder.

For å være helt klar: Norge trenger jagerfly. Vi har enorme havområder som vi er avhengige av fly for å kunne overvåke og hevde suverenitet over. Men det er også avgjørende å ha en balanse mellom luft, sjø og land – både i fredstid og i krig og krise. Det er nettopp denne balansen som nå står i fare. SV er ikke alene om å ha advart om dette. Eksperter både med og uten uniform har de siste årene tatt stadig oftere til orde mot kampflyprogrammet og konsekvensene det får for resten av Forsvaret.

Men kostnadssprekken er også alvorlig fordi regjeringen har unnlatt å opplyse Stortinget i nødvendig detalj om ståa i kampflyprogrammet. For det har ikke manglet på kritiske spørsmål eller undersøkelser av programmet underveis. Men regjeringen har de siste årene kategorisk avvist alle kritiske spørsmål om mulige kostnadssprekker knyttet til kampflykjøpet.

Forsvarsdepartementet har vært som et barn som knuser et fint glass, og i stedet for å få hjelp av en voksen til å rydde opp, ender opp med å slå hele serviset i knas. Det er ubehjelpelig og arrogant. Og veldig, veldig dyrt.

Regjeringen har plikt til å gi Stortinget relevant og korrekt informasjon i alle saker. Det betyr at regjeringen må sette Stortinget i stand til å føre en sak på mest mulig riktige premisser. Det frykter vi at ikke har skjedd med kampflykjøpet. SV har derfor krevd at forsvarsministeren må komme til Stortinget så snart som mulig for å redegjøre for hva som er situasjonen for økonomien i kampflyprogrammet, og hvorfor regjeringen ikke har opplyst Stortinget ordentlig om dette underveis.

Nå må Stortinget få svar på en rekke spørsmål: Når ble det klart for regjeringen at sannsynligheten for å nå styringsmålet for kampflyprogrammet er lavere? Hvorfor ble ikke denne informasjonen delt med Stortinget i budsjettet? Hvorfor sier ikke regjeringen lenger at de vil «fastholde styringsmålet» for kampflyprogrammet? Fastholdes fremdeles styringsmålet for kampflykjøpet? Og ikke minst: Hva er de beregnede kostnadene for kjøpet nå, og hvilke viktige investeringer i Hæren og Sjøforsvaret må vike?

Regjeringen og forsvarsministeren har sittet på en bombe. De har ventet, og håpet at den ikke skulle gå av. Nå er de avslørt. Bomben kommer til å sprenge, og de må begrense skadene. Et viktig første steg må være å stanse den siste bestillingen av nye kampfly.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.