Norge kaster klærne

Nakenhet er plutselig stuerent. Hva har skjedd med lille uskyldige Norge?

NORGE, JULI 2005: hundretusenvis av unge mennesker kler av seg på nettstedet deiligst.no, nye manneblader lanseres hver uke, jenter står i kø for å vise kroppen på trykk, norske musikkvideoer blir stadig mer lettkledde og en helt ny yrkesgruppe har kommet til: glamourmodellene .

Hva har skjedd i lille, uskyldige Norge?

I KIRKEGATA I OSLO ligger redaksjonslokalene til FHM - Norges største mannebladsuksess gjennom tidende. I mailboksen til redaktør Stig Jacobsen (37) renner det inn hundrevis av henvendelser fra norske jenter som vil kle av seg i bladet. Helst vil de havne på coveret, men hvis det ikke går, sier jentene ja takk til å bli «månedens studine» eller hva som helst annet.

-  Før FHM kom, var alternativet porno eller Vi Menn hvis du ville vise deg fram, sier Jacobsen.

-  Bare på den korte tiden vi har eksistert, har det blitt veldig mye lettere å få jenter til å kle av seg. Selvfølgelig har samfunnsutviklinga noe å si, men samtidig tror jeg kvaliteten på bildene våre har gjort det mer stuerent og attraktiv.

-  Men blir du ikke lei av å skrive bare om lettkledde damer?

-  Nja. Nei. Det er som med fotball, man blir jo ikke lei. Eliteserien blir stadig mer populær, og det blir kvinnekroppen også.

VI RINGER TIL Svein Hildonen (58), tidligere redaktør i Vi Menn. Nå er han redaktør i FHM-konkurrenten Max For Menn - et helt nytt blad med fokus på raske biler og store pupper.

SVARER DEG NÅ: Aylar og Triana svarer deg nå fra redaksjonen i Dagbladet.no. Foto: Henrik Björnsson
SVARER DEG NÅ: Aylar og Triana svarer deg nå fra redaksjonen i Dagbladet.no. Foto: Henrik Björnsson Vis mer

-  Da jeg starta i Vi Menn i 1995 hadde vi problemer med å få tak i norske jenter. Nå veit jeg at de drukner i henvendelser. Tidligere var det bare mødrene som kom trekkende med døtrene sine, men nå er det jammen fedre som kommer med avkommet også. Samboere kommer og skal selge inn dama.

-  Hva har skjedd, tror du?

-  Jeg tror det et reality-tv som flyttet grensene. Den norske bluferdigheten er borte. Og pendelen vil aldri svinge tilbake. Unge mennesker tør mer. De viser kropp og snakker annerledes.

-  Men hvorfor er det plutselig så stas å kle av seg?

-  Det er en form for ekshibisjonisme. Og når man først har en fin kropp, hvorfor skal man gjemme den bort i en masse tekstiler? Det er kanskje noen som tenker at det kan være en mulig karrierevei, også. Å bli glamourmodell.

KARRIERE? RING RING.

-  Det er svært få som kan leve av å være glamourmodell, de bør nok heller ha det som krydder i hverdagen, sier Jan-Egil Johansen i modellbyrået MSR.

De har spesialisert seg på en yrkesgruppe de færreste hadde hørt om for ett år siden. Han har jobbet med nesten alle jentene som Dagbladet FREDAG har på coveret i denne utgaven. Enten er de i stallen, eller så har de vært det.

Men hva er en «glamourmodell?» Vi ringer Aylar Lie (21), Norges desidert mest kjente utøver, for en definisjon:

-  En fashionmodell viser klær, en glamourmodell viser kroppen. Også er vi gjerne lavere, med mer pupper, lår og rumpe. Puppene er forresten ofte fikset på.

Selv puttet Aylar 27.000 kroner i puppene, men det skal hun skrive av på skatten.

Men hva gjør de egentlig? Vi får Jan-Egil Johansen i modellbyrået på tråden igjen.

-  Glamourmodellene gjør alt mulig, egentlig: undertøys- og bikinishow, motesaker, messer, alle de nye mannebladene, Vi Menn, realityserier og musikkvideoer. Og antall biloppdrag har eksplodert.

PÅ DEN ANDRE SIDEN av Atlanterhavet sitter den norske musikkvideoregissøren Reinert K. Olsen (27) fra Haugesund. Eller Ray Kay, som han kaller seg i USA. Han startet med en musikkvideo for Equicez. Nå lager han videoer for Beyonce og Snoop Dogg.

-  Glamourmodeller er jo et interessant fenomen, sier Ray Kay.

-  Det har jo omsider blitt et marked for det i Norge nå, har jeg forstått. Det er jo bra nivå på jentene også. Et par av dem holder jeg kontakt med fordi jeg kanskje kan bruke dem i videoer her borte. Jeg lagde muligens Norges første «booty»-video (mye rumpe og pupp i musikkvideoen, red.anm.) for Kleen Cut. Det var Kleen Cut sjøl som insisterte på det. Jeg ville egentlig lage en litt utradisjonell hiphopvideo, jeg.

-  SEX SELGER jo alltid, ler den norske hiphoperen Kleen Cut (25).

-  Så jeg syntes vi bare skulle dra på og finne mange bikinijenter. Det var ikke så mange som hadde gjort en slik video i Norge før. Etterpå har de jentene vært med i stort sett alle norske bikinivideoer. Jeg burde sende ut noen fakturaer for casting.

-  Men er glamourmodellene sunne idealer?

-  Tja, glamourmodellene ser i hvert fall sunne ut. Og det er en yrkesgruppe flere enn meg setter pris på.

Men ikke alle setter pris på den nye yrkesgruppa. Heidi Brynhilsen Grande (20) er leder i organisasjonen PRESS/Redd Barna ungdom og forfatter av rapporten «Sex og sånn».

-  Det er ikke noen tvil om at det har vært en kraftig økning i bruken av nakne og lettkledde kropper i media og reklame de siste åra. Mange ungdommer oppfatter fokuset på sex og nakenhet i samfunnet som slitsomt og ganske voldsomt.

-  DET TOK ET HALVT ÅR, så eksploderte det.

Bjørn Tore Bekkeli (33) snakker ikke om livet etter at han vant «Farmen» på TV2. Han snakker om pågangen på nettstedet deiligst.no, hvor flere hundre tusen norske ungdommer har lagt inn bilder av seg selv, ofte lettkledd, for å få stemmer på utseendet sitt. Samt flørte og komme i kontakt med hverandre.

-  Hvorfor alle plutselig vil kle av seg? Tja, det får du nesten spørre glamourmodellene om, sier Bekkeli.

-  Det skal vi, også. Men først vil vi vite hvorfor vanlige ungdommer kler av seg på ditt nettsted?

-  Deiligst.no fungerer som et stort disco på nettet. Det gjelder å se og bli sett. De mest populære ungdommene på nettstedet vårt er å regne som rockestjerner. De drukner i henvendelser, sier Bekkeli.

Men det er ikke bare uskyldig moro på nettet. Dagbladet har i sommer satt fokus på at mindreårige legger ut erotiske bilder og filmsnutter av seg selv på nettstedene deiligst.no og penest.no.

-  Vi kjenner flere tilfeller der mindreårige gutter og jenter på eget initiativ tilbyr slike tjenester via internett mot betaling, fortalte Elizabeth Skogrand (35), prosjektleder i Redd Barna, til Dagbladet tidligere denne måneden.

-  Dette anser vi som prostitusjon.

STRØMPEBUKSER: Hva Triana mener om strømpebukser kan du lese her. Send også inn dine spørsmål.
BIG IN LA: Reinert K. Olsen fra Haugesund regisserer videoer med Snoop Dogg, Beyonce og Jay-Z. Før han satte kursen til USA, satte han glamourmodellene på musikkvideokartet hjemme i Norge. Her med venninnene i Destiny\'s Child.
NETTSUKSESS: Tidligere «Farmen»-vinner Bjørn Tore Bekkeli er markedssjef for nettstedet deiligst.no, hvor hundretusenvis av norske ungdommer legger ut mer eller mindre lettkledde profiler av seg selv. Der kler til tider altfor unge mennesker av seg altfor mye, i følge Redd Barna.
BIKINISUKSESS: Redaktør Stig Jacobsen i mannebladet FHM drukner i henvendelser fra norske jenter som vil vise kroppen i magasinet hans. FHM selger 50-60 000 eksemplar av hver utgave.