FULL FEST: Telenor og Netcom mottok over 270 000 stemmer lørdag kveld - stemmer som kunne ha blitt omgjort i poeng til de andre Eurovision-deltagerne. Det skjedde imidlertid ikke. Foto: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADET
FULL FEST: Telenor og Netcom mottok over 270 000 stemmer lørdag kveld - stemmer som kunne ha blitt omgjort i poeng til de andre Eurovision-deltagerne. Det skjedde imidlertid ikke. Foto: HENNING LILLEGÅRD / DAGBLADETVis mer

Norge stemte forgjeves for 1,36 millioner kroner

Norske Eurovision-stemmer forsvant. — Noe vi må diskutere med EBU, sier NRK.

||| (Dagbladet.no): Det norske folks telefonstemmer under forrige lørdags finale i Eurovision Song Contest i Moskva, ble ikke tatt med i beregninga da poengene ble utdelt.

Mer enn 270 000 stemmer
Telenor mottok 109 929 SMS-stemmer via sitt mobilnett lørdag kveld. I tillegg ble det registrert 114 002 innringte telefonstemmer, ifølge informasjonssjef Elisabeth Evjen i Telenor.

Samtidig ble rundt 50 000 sms-stemmer registrert via Netcoms mobilnett, opplyser innholdssjef Marius Halle i Netcom.

Hver stemme kostet fem kroner. I sum stemte det norske folk altså for mer enn 1,36 millioner kroner — fullstendig forgjeves.

Grunnet tekniske problemer ble det den norske fagjuryen som ene og alene bestemte hvilke land som fikk nyte godt av de norske poengene.

- Sterkt beklagelig
Framgangsmåten er i tråd med Eurovision-reglene. Men nå varsler NRK at de vil ta opp saken med European Broadcasting Union (EBU).

- Det er sterkt beklagelig dersom det er avgitt så mange stemmer uten betydning. Det blir feil at folk skal stemme uten at det har noen effekt, sier informasjonssjef Øyvind Werner Øfsti i NRK til Dagbladet.

Informasjonssjefen understreker samtidig at NRK ikke hadde noe med den aktuelle avstemminga å gjøre, og at rikskringkasteren heller ikke satt igjen med noen av inntektene.

- Noe vi må diskutere
- Dersom folk har blitt belastet, er det noe EBU og teleoperatørene må finne ut av, sier Øfsti, og legger til:

- Det er viktig at vi presiserer ovenfor EBU at dette må være riktig. Vi har ganske tett kontakt med EBU, og neste år er det jo vi som skal være vertskap. Dette er ett av de spørsmålene vi skal diskutere med dem.

Han får medhold fra NRKs kommunikasjonsdirektør Sigurd Sandvin.

IKKE VÅR SKYLD: Eurovision-sjef Svante Stockselius i European Broadcasting Union sier til Dagbladet at feilen må ha oppstått hos den norske teleoperatøren. Foto: SCANPIX
IKKE VÅR SKYLD: Eurovision-sjef Svante Stockselius i European Broadcasting Union sier til Dagbladet at feilen må ha oppstått hos den norske teleoperatøren. Foto: SCANPIX Vis mer

- Det er klart at dette er noe vi vil måtte diskutere med EBU, nå som Norge er vertsnasjon, sier Sandvin til Dagbladet.

Nekter for skyld
Eurovision-sjef Svante Stockselius i European Broadcasting Union (EBU) uttalte til Dagbladet i går at feilen antageligvis hadde oppstått hos Telenor. Seinere kom det en pressemelding som antydet det samme:

«I Norge var det en teknisk feil hos telefonoperatøren som hindret dem i å telle de innkommende telefonene og tekstmeldingene. Derfor ble bare de norske jurystemmene benyttet», heter det i pressemeldingen.

Telenor benekter på sin side at dette er tilfellet. Det ble på et tidspunkt foretatt en korrigering etter at stemmene hadde blitt overlevert den tyske teleoperatøren Digame — men dette skal ha skjedd innenfor tidsfristen.

- Vi korrigerte en feil som oppsto i første overlevering. Dette var en korrigering på noen av stemmene som ble gitt til Kroatia. Men dette ble rettet opp ett minutt etterpå, sier Evjen til Dagbladet.

- Alt var ok
- Vi gjorde Digame oppmerksomme på dette via fax og telefon. Vi ble også oppringt 15 minutter etter dette og fortalt at alt var ok. Korrigeringen ble bekreftet mottatt fra Digame, fortsetter Evjen.

Verken Telenor eller Netcom skal ha fått rapporter fra sin underleverandør Unwire om at SMS-problemer lørdag kveld. Det har foreløpig ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med tyske Digame.

Ifølge avisa Ny Tid kostet den norske stemmefadesen Bosnia-Hercegovina en åttendeplass i den europeiske finalen.

Den norske fagjuryen gav ingen poeng til det bosniske bidraget - men samme avis melder at det norske folk gav landet hele 8 poeng.

IKKE VÅR SKYLD: Informasjonssjef Elisabeth Evjen hos Telenor sier at alt gikk riktig for seg. - Vi stiller oss uforstående til kritikken, sier Evjen til Dagbladet. Foto: TELENOR
IKKE VÅR SKYLD: Informasjonssjef Elisabeth Evjen hos Telenor sier at alt gikk riktig for seg. - Vi stiller oss uforstående til kritikken, sier Evjen til Dagbladet. Foto: TELENOR Vis mer