SOUTH BY SOUTHWEST: Mens lynet flerrer over Texas-himmelen, koker det på 6th Street i Austin under musikk-, film- og teknologikonferanansen South by Southwest. Et vel så interessant spørsmål som hvorfor norske beslutningstagere ikke reiser på «framtida er digital»-foredrag og jovial barebcue-fyll i Texas på skatebetalernes regning, er hvorfor vi ikke kan få til et liknede arrangement  her i Norge, skriver Dagbladets kommentator. Foto: AP/Scanpix
SOUTH BY SOUTHWEST: Mens lynet flerrer over Texas-himmelen, koker det på 6th Street i Austin under musikk-, film- og teknologikonferanansen South by Southwest. Et vel så interessant spørsmål som hvorfor norske beslutningstagere ikke reiser på «framtida er digital»-foredrag og jovial barebcue-fyll i Texas på skatebetalernes regning, er hvorfor vi ikke kan få til et liknede arrangement her i Norge, skriver Dagbladets kommentator. Foto: AP/ScanpixVis mer

Norge trenger en ordentlig teknologikonferanse

Over dammen etter vann.

«Obama var der. Hvor var du?». Det var Magnus Brøyn, byrålederen i Coxit PR  som har gjort det til sitt spesiale å se ekstremt «skøyeraktig» ut på alle bilder, som stilte spørsmålet i et entusiastisk leserinnlegg i Dagens Næringsliv den 22. mars. Brøyn var nyfrelst førstereisgutt på den innflytelsesrike musikk-, film- og teknologikonferansen South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas, og var en av flere observatører som etterlyste norske politikeres deltakelse på teknologidelen av konferansen.

Men et vel så interessant spørsmål som hvorfor norske beslutningstagere ikke reiser på «framtida er digital»-foredrag og jovial barbecue-fyll i Texas på skattebetalernes regning, er hvorfor vi ikke kan få til et liknede arrangement  her i Norge.

Som enkelte vil huske hadde vi i noen år et meget godt tilløp i form av en egen teknologidel av musikkonferansen Bylarm i Oslo. Bylarm er jo er det nærmeste vi kommer SXSW i Norge. Arrangørene utvidet i årene 2013-2015 med et egen Interactive-program, tydelig inspirert av Austin-konferansens meget vellykkede ekspansjon på nett- og teknologifeltet. Tanken var å skape en arena for foredrag og debatt om de viktigste teknologispørsmålene i vår tid. 

Men under årets Bylarm gikk det plutselig opp for meg at Interactive-banneret glimret med sitt fravær.

Det manglet forsåvidt ikke seminarer og debatter med digital tematikk, men nå handlet det mest om hvordan artister skal «bygge merkevare» i sosiale medier eller forvalte sine rettigheter i nye, digitale markeder. Titler som «How to create music with mobile devices & apps like a pro», «Crash Course: Social savvy - Optimise your online presence», og «The Nordics — World leaders in Digital Music Consumption» er noenlunde representative.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv satt jeg i et panel som skulle diskutere hvordan rettighetshaverne skal kreve penger fra Google, Facebook,og andre sosiale medieplattfomer hver gang vi nettbrukere leder hverandre til gode musikkopplevelser på nettet. Et noe vindskjevt debattpremiss, men helt klart en slik teknologidebatt mange i musikkfolket liker.

Da jeg spurte Bylarm-sjef Erlend Mogård-Larsen hvorfor Interactive-delen ble lagt ned, svarte han at man prøvde i tre år, men rett og slett ikke klarte å «knekke koden».

De mer konkrete årsakene kan nok være mange og sammensatte, litt avhengig av hvem man spør. Det kan virke som om konseptet var noe umodent, og som om kompatibiliteten mellom Bylarm og de involverte teknologimiljøene kanskje ikke var helt optimal. Samtidig var interessen fra Bylarms tradisjonelle kjernepublkum mindre enn man hadde håpet på.

Det er synd, for miksen av teknologi og kultur var et godt og spennende utgangspunkt. Bare i selve møtefeltet musikk og teknologi er det jo enormt mye å ta av. Den sosiale settingen, som absolutt ikke skal undervurderes, var også på plass.

La ikke noen fortelle deg noe annet: Øl, mat og løs fagprat er noe av det aller viktigste også på en virkelig vellykket teknologikonferanse.

Kanskje tenkte man ikke langsiktig nok - eller hadde ikke råd til å gjøre det? En satsing som dette ville uansett trengt tid for å vokse seg til og finne sin form. Potensialet er der jo, med meget oppegående teknologimiljøer og  tilstøtende bransjer og miljøer med ressursser til å være med å dra, og en fortsatt sterk økonomi. Jo da, Norge er langt ute i provinsen, men det er faktisk Austin, Texas også. Potensialet, og kanskje særlig til Oslo, som konferansedestinasjon, viser jo Bylarm hvert år ved å trekke bransjefolk fra hele verden.

Det burde være mulig å prøve igjen. Kanskje i tilknytning til Bylarm, om de riktige netthodene snakker med de riktige arrangørhodene om det riktige programkonseptet. Kanskje i tilknytning til Øya?

Eller kanskje helt frikoblet fra musikkfeltet, kanskje med en bredere, nordisk profil?

Joda, det finnes selvsagt andre teknologikonferanser her til lands. Webdagene fortjener hederlig omtale, men har et snevrere fokus. Flere mediehus har prøvd seg i mindre skala, det skal man jo i disse eventifiseringstider. Det er en overflod av halvgode eller direkte dårlige tech-konferanser i næringslivet, for ikke å snakke om i den gladkristne og tidvis noe infantile SoMe-bransjen og blant deres åndsfrender i bloggindustrien.

Her er det åpenbart rom for noe større, tyngre, smartere, mer seriøst og tverrfaglig.

Noe kulere, også, med god sikkerhetsavstand til de mest vulgære nettkremmerne og digital markedsføring-entusiastene. En konferanse som vil profilere Oslo ytterligere som konferanse- og kulturdestinasjon, opplyse våre «beslutningstagere» om viktigheten av digital verdiskaping og la oss andre henge ut og prate tech. Så er man ikke håpløst akterutseilt om man ikke blir premiert av arbeidsgiver med tur til Austin, Texas neste vår. Barbecuen kan The Crossroad Club stå for.

For å si det med Brøyn, som hadde sneket seg forbi kvalitetskontrollen på nettstedet Medier24.com med et meget svadatungt Austin-reisebrev der han blant annet bød på følgende vill vest-inspirerte visdomsord: «Teknologien et ditt våpen. Nysgjerrigheten ditt sikte. Og de mange sosiale og digitale plattformene din arena.»