Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Motorveier

Norge trenger gode veier

Nye hovedveier må bygges med en kapasitet slik at den kan vare i et femtiårs perspektiv.

50-ÅRSPERSPEKTIV: Nye hovedveier må bygges med en kapasitet slik at den kan vare i et femtiårs perspektiv, skriver innsenderen. Illustrasjon fra utbyggingsplanene på E18, Vestkorridoren: Statens Vegvesen
50-ÅRSPERSPEKTIV: Nye hovedveier må bygges med en kapasitet slik at den kan vare i et femtiårs perspektiv, skriver innsenderen. Illustrasjon fra utbyggingsplanene på E18, Vestkorridoren: Statens Vegvesen Vis mer
Meninger

Den store mangelen i det norske samferdselsnettet er svakt utbygde hovedferdselsårer som kan knytte regioner sammen. Med Frp i regjering har det vært gjort en stor innsats for å rette opp denne mangelen, og vi er på god vei til å nå målet, satt tidlig på 60-tallet i den nasjonale motorveiplanen.

Etableringen av Nye Veier og deres portefølje, sørger nå for rask utbygging av trafikksikre firefelts-motorveier. Samtidig har vi over flere år nå redusert det store vedlikeholdsetterslepet på riksveinettet.

Når vi, etter altfor mange år med venting, endelig kommer i gang med utbygging av et høyhastighetsveinett for Norge, er det trist og overraskende å lese at Trygg Trafikk, nå sammen med Bondelaget og Naturvernforbundet, ønsker å skru klokka tilbake i norsk samferdselspolitikk i en kommentar i Dagbladet 17. februar. Ønsket er et tydelig steg tilbake til den tiden der man bygde veier med underkapasitet og 90 km/t fartsgrense.

I tidligere tider var det slik at Statens vegvesen bygde ut hovedveinettet stykkevis og delt. Utbygginger ble foretatt uten tanke for trafikkøkninger, og etter få år var veikapasiteten sprengt. Dette var dårlig bruk av folks skattepenger, det bidro ikke til redusert reisetid, økt framkommelighet eller bedre trafikksikkerhet.

Nye hovedveier må bygges med en kapasitet slik at den kan vare i et femtiårs perspektiv. Utbygging av effektive og trafikksikre motorveier gir bedre mobilitet. Bilistene kommer raskere fram og bedriftene i distriktene får varene sine raskere fram til markedet.

Et slikt veinett binder også landsdelene sammen. Det skaper et grunnlag for utvikling av nye bo- og arbeidsmarkedsregioner. Behovet for både bedre trafikksikkerhet og å binde landet sammen, er tydeligvis glemt i enigheten mellom Bondelaget, Trygg Trafikk og Naturvernforbundet.

Når Trygg Trafikk angriper utbygging av nye møtefrie og sikre motorveier, så undergraves samtidig viktige deler av trafikksikkerhetsarbeidet. Det viktigste vi kan gjøre for bedre veisikkerhet, er utbygging av møtefrie motorveier med god kapasitet og godt vedlikehold av eksisterende veinett.

Dette er ikke tiden for å skru tiden tilbake til gammel veistandard, men å fortsette den storstilte utbyggingen av et motorveinett med god kapasitet – som er i gang.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!