DEBATT

Motorveier

Norge trenger gode veier

Nye hovedveier må bygges med en kapasitet slik at den kan vare i et femtiårs perspektiv.

50-ÅRSPERSPEKTIV: Nye hovedveier må bygges med en kapasitet slik at den kan vare i et femtiårs perspektiv, skriver innsenderen. Illustrasjon fra utbyggingsplanene på E18, Vestkorridoren: Statens Vegvesen
50-ÅRSPERSPEKTIV: Nye hovedveier må bygges med en kapasitet slik at den kan vare i et femtiårs perspektiv, skriver innsenderen. Illustrasjon fra utbyggingsplanene på E18, Vestkorridoren: Statens Vegvesen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Den store mangelen i det norske samferdselsnettet er svakt utbygde hovedferdselsårer som kan knytte regioner sammen. Med Frp i regjering har det vært gjort en stor innsats for å rette opp denne mangelen, og vi er på god vei til å nå målet, satt tidlig på 60-tallet i den nasjonale motorveiplanen.

Etableringen av Nye Veier og deres portefølje, sørger nå for rask utbygging av trafikksikre firefelts-motorveier. Samtidig har vi over flere år nå redusert det store vedlikeholdsetterslepet på riksveinettet.

Når vi, etter altfor mange år med venting, endelig kommer i gang med utbygging av et høyhastighetsveinett for Norge, er det trist og overraskende å lese at Trygg Trafikk, nå sammen med Bondelaget og Naturvernforbundet, ønsker å skru klokka tilbake i norsk samferdselspolitikk i en kommentar i Dagbladet 17. februar. Ønsket er et tydelig steg tilbake til den tiden der man bygde veier med underkapasitet og 90 km/t fartsgrense.

I tidligere tider var det slik at Statens vegvesen bygde ut hovedveinettet stykkevis og delt. Utbygginger ble foretatt uten tanke for trafikkøkninger, og etter få år var veikapasiteten sprengt. Dette var dårlig bruk av folks skattepenger, det bidro ikke til redusert reisetid, økt framkommelighet eller bedre trafikksikkerhet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer