Norges beste på nett

Mandag kveld ble nettbransjens Oscar delt ut. Dagbladet.no er kåret til årets beste nyhetsnettsted.

Hva er bra, og hva må vi gjøre bedre? Gi ris og ros! Statsminister Kjell Magne Bondevik holdt foredrag og kronprins Haakon delte ut Akademiets Hederspris, da Dataforeningen delte ut Rosing-prisen, som kalles IT-bransjens Oscar.

For Dagbladet.no var det ikke kjendisene som var mest spennende i kveld. I konkurranse med norske nettaviser som Aftenposten og VG, vant Dagbladet.no prisen for årets beste nyhetsnettsted.

- Det er veldig gledelig og hyggelig å motta en slik anerkjennelse for det fantastiske arbeidet som staben i DB Medialab utfører hver dag for å kunne tilby brukerne Norges beste nettavis, sier administrerende direktør, Rune Røsten.

Ungt medium

- Vi ønsker å være brukernes beste venn gjennom å være alltid oppdatert på et mangfold av nyheter, samtidig som vi stadig søker å utvikle eksperimentelle tjenester presentert på en nyskapende måte. Denne strategien merker vi resultatet av hver dag med stadig økende bruk. Nesten 400 000 bruker oss nå daglig og vi øker fremdeles, sier Røsten.

- Det er likevel viktig understreke at Internett er ungt medium. Både som kanal for nyhetsformidling og journalistikk, og ikke minst som annonsebærer, så ligger framtiden fortsatt foran oss.

Oppdatert og eksperimentell

I juryens begrunnelse heter det:

«Dagbladet.no framstår som oppdatert og eksperimentell både i sin nyhetsformidling og i utviklingen av mulighetene som ligger i det nye mediet. Det kontinuerlige utviklingsarbeidet fører til en noe forvirrende sameksistens av ny og gammel design og navigasjon, men dette utlignes av den utrettelige iveren som utvises i skapingen av en ny mediekanal. Nettstedet har et interaktivt forhold til sine brukere innen hele leserspekteret fra litteratur til kontaktformidling. Nettstedet er en spennende blanding mellom det unge og hippe og det solide og krevende».

- Rosing-prisen tar vi motivasjon og inspirasjon for å fortsette arbeidet med å utvikle og forsterke kanalen ytterligere til brukernes beste, sier Røsten.

Kino, matte og skoleplass

I alt 15 priser ble delt ut på kveldens tilstelning. Filmweb fikk prisen for for beste ebusiness 2003. Prisen går til nettstedet som tilbyr kunder å kjøpe kinobilletter direkte på nettet.

Informasjonsprisen fikk matematikk.org for å formidle et vanskelig fag på en enkel og oppbyggende måte.

Mest morsomme i 2003 er det nok NRK Urørt som har vært. Nettstedet fikk underholdningsprisen. Samordna opptak fikk ENorgeprisen, for presis informasjon og gode løsninger for 90 000 årlige brukere. Hva er bra, og hva må vi gjøre bedre? Gi ris og ros!

VINNERLAGET: Her er noen av medarbeiderne som har stått bak suksessen med Dagbladet.no.