Norges nye nasjonalisme

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Norsk identitet og stolthet forankres vanligvis i naturen, i moralsk klarsyn ved forhandlingsbordet eller vårt "brennede engasjement" i internasjonalt bistandsarbeid. Vi har aldri vært særlig gode på krig, så da ble vi de beste på fred, og slik ble fortellingen om Norge, inntil nylig. Da ble alt litt mer komplisert. Norske soldater begynte å krige og dø. Nå vil soldatene ha æren som krig fører med seg. Heldigvis drypper det litt på oss alle sammen.

Norges nye identitet har fått blomstre innenfor det gamle selvbildet. Kampene i Meymaneh ble bare en ny måte å redde verden på. Business as usual, altså. Men det virker ikke som det er fred som interesserer oss lenger. Fred har blitt fasade. I stedet har vi begynt å klamre oss til Afghanistan slik vi klamrer oss til vinter-OL og Osloavtalen. I Afghanistan har vi funnet et sted hvor vi kan få reforhandlet Norges impotente image. I Meymaneh gjenfødes Norge som en nasjon av handlekraft. En nasjon av ære, og ikke bare prat.

I Afghanistan blir gutter til menn, og i avisredaksjonene er det mennene som skriver om dem. Det skrives om de strukturelle forutsetningen rundt det hele, om "fredsarbeidet". Ingen annen norsk debatt gir deltagerne høyere status. Mon tro om ikke tiltrekningen også ligger i å få assosiere seg, og kanskje til og med identifisere seg litt med «de tøffe gutta» ved fronten. De som ikke bare prater, men får jobben gjort. «Meymaneh» uttales med andakt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer