Norsk band fronter Jaguar

Avtale kan være verdt hundretusener.

(Dagbladet.no): Den britiske luksusbilprodusenten Jaguar er i ferd med å lansere Jaguar C-XF, en helt ny modell de håper skal revitalisere bilmerkets designprofil.

En prototype ble nylig vist fram på North American International Auto Show, og for å understreke bilmerkets nye satsing mot et ungt, hipt og steinrikt publikum har Jaguar valgt en låt av norske 120 Days til å fronte sin reklamekampanje.

- Det er ikke vi som har framforhandlet avtalen, så jeg vet lite om hva bandet får for dette. Men det er kult at reklamefilmen er så stilig. Den er nesten som en kort musikkvideo, sier Joakim Haugland i bandets norske plateselskap Smalltown Supersound.

Kan få godt betalt

Kjetil Try i Try reklamebyrå opplyser imidlertid at det er dyrt å kjøpe rettighetene til musikk for bruk i reklame.

- For internasjonale hits kan det koste opp mot en halv million kroner, sier han til Dagbladet.no.

Jaguar bruker 120 Days-låta «Come Out, Come Down, Fade Out, Be Gone» i flere videoer som nå ligger på nettet, både i originalversjon og som en remiks av Timo Kaukolampi.

Haugland opplyser at avtalen med Jaguar er framforhandlet av bandets amerikanske plateselskap Vice Records, siden bandet ennå ikke har undertegnet noen kontrakt med et musikkforlag.

Norsk band fronter Jaguar

- Jeg er veldig fornøyd med at det ser så bra ut. Det hadde vært noe annet om det var en reklame for Wal-Mart, for å si det sånn, sier han.

God business

Eksemplene er mange på band og artister som har fått et internasjonalt gjennombrudd etter å ha lisensiert bort musikken sin i reklamefilmer. Et av de mest nærliggende eksemplene er den svenske artisten José Gonzales, som oppnådde pene listeplasseringer etter at Sony Bravida brukte hans coverversjon av The Knifes «Heartbeats» i denne reklamen.

- Riktig sang på riktig reklamefilm kan være kjempebusiness. Vi trenger egentlig ikke se lenger enn til «Respekt for Grandiosa», som lå på VG-lista i mange uker. Det har også vært eksempler på at gamle hits har fått en helt ny renessanse etter å ha blitt brukt i reklame, sier han.

Joakim Haugland mener reklame kan være ett eksempel på nye inntektsmuligheter for artister og plateselskap når platesalget faller.

- En suksess kan ikke lenger bare måles i platesalg, når musikk nå spres i så mange formater. Havner du på film, i en ringetone eller i en reklamefilm kan det også bety inntekter, sier han.

Stor respons

Try opplyser at de ofte får mange henvendelser fra publikum når de har brukt musikk i en reklamefilm.

- Da snakker jeg om hundrevis av e-poster fra folk som vil vite hvem som spiller, fordi de vil ha tak i akkurat den låta. Norske ukjente band bør se reklame som en kjempemulighet for å profilere seg selv og musikken.

En av de mest populære reklameseriene i USA er forsikringsselskapet Geicos «Caveman»-serie, laget av reklamebyrået The Martin Agency.

I den nyeste reklamefilmen bruker de Röyksopp-låta «Remind Me», med Erlend Øye på vokal. Nettsiden Adtunes - som har som formål å gi brukerne svar på hvilke sanger som brukes i bestemte reklamefilmer - skriver at dette er den mest etterspurte sangen i deres forum.


•
Jaguars britiske pressetalsmann har ikke besvart Dagbladet.nos henvendelser i dag. 

HIPP: Designsjef Ian Callum sier følgende om den nye modellen på egen hjemmeside: «Jaguarer skal bli oppfattet som kule biler, og kule biler trekker til seg interessante, edgy folk».
I REKLAME: 120 Days, som Dagbladet mente lagde <a href=http://www.dagbladet.no/kultur/2006/12/05/485066.html>fjorårets beste norske album</a>.