Norsk basket-tv scorer i USA

BERGEN (Dagbladet): I dag legges TV2s basketprogram «BB2» ut på den mest besøkte basket-web-tv-siden i verden, NBA.com.TV.

Basketmagasinet på TV2 har foreløpig 130 000 seere i gjennomsnitt. I alt skal det sendes 30 programmer denne sesongen.

Etter noen sendinger på norske skjermer fikk TV2 en telefon fra amerikanske NBA.com.TV, som daglig har 800 000 besøk på sidene sine.

- De hadde sett oss på Internett og mente programmet var både artig og annerledes. Vi sendte over de åtte første programmene. Nå kan vi bli sett av mange flere mennesker der enn i egne kanaler i Norge, sier programleder Finn Erik Rognan.

Fredag denne uka ble han intervjuet av NBA.com til det første norske programmet i den amerikanske kanalen.

Utradisjonelt

Dramaturgi, musikk, trend og animasjon er stikkord for det nye basketmagasinet som har fått fotfeste i TV2-sporten etter initiativ fra den unge programlederen. «BB2»-guttene høster stor anerkjennelse i TV2 fordi de tenker nytt og bryter barrierer innenfor en sjanger som ellers er svært tradisjonell. Den største seergruppa er ungdom fra 12 til 25 år.

Dagbladet var med som tilskuere til programmet som sendes i morgen kveld. Tre basketspillere fra Østlandet kommer med et privat jetfly til Bergen, blir hentet med en stor limousin og fraktet inn til en lagerhall i havneområdet på Nøstet.

«Streetbasket»

Toppspillerne Terrance Randolph og Patrick Sandstrøm fra Asker Aliens og Dontay Harris fra Oslo Kings skal møte Marco Elsafadi, Calix Black Ndiaye og Tremaine Gardiner fra Ulriken Eagles i «streetbasket».

Røyk pumpes ut i lokalet, en dj er klar bak platebordet. På ei lagerhylle høyt hevet over betonggulvet har to unge og sexy jenter tatt plass i en sofa sammen med en tilbaketrukket kar med svarte solbriller. Vi føler oss hensatt til en bakgård i New York.

FULL FART: Programleder Finn Erik Rognan (24) gjør selv filmjobben når basketheltene fra øst møter stjernene fra vest i en lagerhall i Bergen.