Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Norsk bilmagasin til topps i USA

Vi ble med da Carl\'s Cars rullet inn til gull.

NEW YORK (Dagbladet.no):

- DETTE ER HELT UTROLIG, sier Karl Eirik Haug.

Det er 5. mai, vi befinner oss på Hammerstein Ballroom midt på Manhattan, i en ubeskjeden mengde mennesker på 600 individer, alle ansatt i anselige magasiner. Noen få kommer fra utlandet, de fleste er amerikanske.

Det er Society of Publication Designs årlige galla og kontinentets vakreste magasiner skal kåres.

Vi kretser rundt, ser og blir sett, blant skinnende, glade - og spente - mennesker.

- Vi startet Carl\'s Cars uten en eneste ambisjon og nå er vi plutselig her med de store.

«Vi» er Karl og Stéphanie Dumont. Hun er bladets designer, han er tekstforfatter, annonseselger - og bilgal.

- Det er helt utrolig at det går an å si «Vi lager et magasin om biler» og så blir det noe vi kan leve av.

PÅ TOPP: Stéphanie Dumont og Karl Eirik Haug i New York, med silhuetten av Empire State Building i bakgrunnen. Alle foto: MARIA BØRJA
PÅ TOPP: Stéphanie Dumont og Karl Eirik Haug i New York, med silhuetten av Empire State Building i bakgrunnen. Alle foto: MARIA BØRJA Vis mer

Stéphanie tenker tilbake på da Karl spurte henne om å bli med i 2001. De kjente hverandre gjennom reklamebransjen, men i 2001 var de misfornøyde med reklamejobbinga, og bestemte seg for å tenke nytt sammen. Ideen ble visst nok unnfanget på en serviett.

Gamle biler, nye glis, bilfabrikker, seter, ratt, bilreklamer, hjul, dessuten folka som kjører bilene og alt det rare de sier og gjør: Karl elsker alt sammen.

Såvel som «et magasin om mennesker», er Carl\'s Cars også som et blad for kunst, film, musikk og mote.

Og, altså, bilkultur.

NÅ HAR CARL\'S CARS rullet inn i det gode selskap. SPD er USAs største forening for magasindesignere. Årlig arrangerer de en galla der det deles ut høythengende priser i bortimot 80 kategorier.

Karl og Stéphanie har meldt på Carl\'s Cars i en eneste kategori, «Magazine Of The Year».

- Det kostet såpass mye penger at vi bare gikk for hovedprisen, forklarer Karl.

Og slik har de blitt en av de fem gullvinnerne - side om side med The New York Times Magazine, New York Times Style Magazine, New York og Gentleman\'s Quarterly (GQ).

Norsk bilmagasin til topps i USA

- Ja, jeg er spent, bekrefter Karl i taxien på vei til gallaen.

Han sitter stiv som en pinne i midten av taxien. Karl og Stéphanie har nemlig gjort en egen lille konfeksjonsvri:

Bak på Karls svarte dress og Stéphanies tilsvarende fargete kjole, står fire bokstaver i knallrødt og lyser:

«CARL.»

Det skaffer dem stor oppmerksomhet allerede ved den røde løperen.

- What\'s this CARL all about, spør en blond jente.

- I thought you were chearleaders or something, fortsetter hun da Karl, med norsk aksent, forteller henne om bilmagasinet.

Eller hagemagasinet?

- Jeg forteller en ny historie hver gang, sier Karl mens han kretser rundt mellom USAs flinkeste magasinskapere.

- Jeg vil ikke kjede meg, så i sted sa jeg at vi lagde gardening magazine. Og så sa jeg at vi lagde et magasin om lysskilt og at det i grunnen er ganske kjedelig.

STÉPHANIE GJENNOMSKUER Karls underfundige humor raskere enn de fleste: Hun har kjent ham i 14 år. Likevel tok hun ideen hans om å lage et bilmagasin på alvor.

Etter å ha jobbet som art director i framstående magasiner og reklamebyråer i Frankrike, Norge og England, ble hun invitert til New York i januar, som en av de om lag 70 dommerne som deltok i SPDs juryarbeid. Det varte i tre dager.

Med en åpen latter innrømmer hun at hun har forsøkt å bruke innsidekunnskapen til å få vite hvem som blir årets desidert største ære: Av de fem gullvinnerne i klassen Magazine Of The Year, blir én framhevet i særklasse.

- Vil du virkelig vite hvem som vinner?

- Det er nok mest en mekanisme for å beskytte meg selv. Egentlig vil jeg ikke vite det, sier hun, og virker overraskende rolig.

Karl, derimot, lurer på hva han skal si i en eventuell takketale.

- Jeg kommer til å stotre og ingen kommer til å forstå hva jeg sier, sier han med sitt karakteristisk seriøse tonefall.

CARL\'S CARS KOM ut første gang i november 2001. 15 magasiner har kommet ut så langt, med et nytt i kvartalet.

Siden oppstarten har distribusjonen også falt på plass: Magasinet selges i 20 land.

Men det tok gode kontakter, kjennskap til reklamebransjen og hardt arbeid for å få Carl\'s Cars til å lønne seg, skal vi tro Karl.

- Vil prisen kunne forandre magasinet?

- Det finnes store muligheter i forhold til å kommersialisere magasinet, sier Karl.

- Men det kommer vi ikke til å gjøre nå, da tror jeg vi mister mange av vennene våre.

Venneskaren er stor - og internasjonal. Hver uke får Karl og Stéphanie inn flerfoldige leserbrev, foto og tegninger av lesere over hele verden. Et utvalg av disse trykkes eller legges ut på nettsida www.carls-cars.com.

Bladet finansieres allerede av reklamesalg.

- Må stilen eller innholdet forandres så mye fordi om bladet gjøres mer kommersielt?

- Det er et godt spørsmål. Det trenger ikke nødvendigvis det, men det går an å gjøre det mer lanseringsorientert, at vi er mer fokusert på «dette skjer akkurat nå» slik at flere kjøper det, sier Karl og henviser til den evige norske debatten om lanseringsjournalistikk i massemediene, særlig i kulturredaksjonene.

MEN NÅ KALLES VI til bordene. Carl\'s Cars har blitt plassert på bord nummer 11, det er langt framme og lover godt.

Årets gallatema er tydeligvis kjøtt, og vi ser en film med åpningsbilder av kyr på en amerikansk mark.

- Det er vakkert, sier Karl.

- This is a fresh meat thing. New ideas, new talents, sier kveldens vertskap, Amid Capeci fra Rolling Stone og Bruce Ramsay fra Newsweek.

- Vi har fått 8000 påmeldinger i år. Det sier vi hvert år, men i år er det faktisk sant, spøker de to.

Før den grafiske presentasjonen av sølv- og gullvinnerne i alle små og store kategorier begynner, deler de ut en spesialpris.

Ramsay og Capeci snakker om Playboy. I store ord.

- Tenk om Hugh Hefner kommer, nesten gisper Karl.

Men det er selvsagt Hefners art director som får prisen. En aldrende Art Paul kommer fram og takker for prisen.

- Det har alltid vært en kontroversiell side ved det jeg lager, sier en rørt Paul i takketalen, der han trekker fram hvor heldig han er som har fått jobbe med Hugh Hefner.

- Jeg er takknemlig for at jeg får denne prisen mens jeg ennå lever. Dette er uvanlig for meg, fortsetter han.

- Det var en flott tale, konstaterer Karl.

SÅ BEGYNNER SHOWET. Det er effektivt. Og stilig. Magasinet W mottar en sølvmedalje.

- Jøss, det er jo et av de beste magasinene, innvender Karl.

- Det overrasker meg at de ikke vinner mer, undrer Stéphanie.

Prisutdelingen ruller videre. Sølv for årets sak, sølv til årets cover, det går effektivt unna og Karl kommenterer den effektive gjennomgangen:

- Jeg slipper tydeligvis takketalen.

Men så er det over til gullmedaljene, og helt til slutt den gjeveste av dem alle: Årets magasin.

Karl og Stéphanie går runden rundt alle de 60 bordene, og når de kommer fram og opp på scenen, viser Stéphanie ryggen til publikum, Karl tar henne rundt livet, legger det lange håret over skulderen hennes, det lyser «CARL» fra ryggen hennes. Så kysser han henne.

Og så får de gull.

- Se, navnet til Karl står ikke her, sier Stéphanie senere, etter at The New York Times Magazine har fått hovedprisen og magasinets art director Arem Duplessis har vært på scenen cirka ti ganger («de var påmeldt i mange flere kategorier enn oss. Vi gikk bare for denne ene,» kommenterer Karl saklig), og hun holder fram gullplaketten hun fikk på scenen.

Men så dukker sannelig Emily fra SPD fram fra festens folkehav og gir Karl en egen plakett - og en gullpose. En premie han tviholder på selv med et ustoppelig tilbud av gratis drinker, visittkort og hender som skal hilses på. Og ennå er kvelden ung.

- JEG HADDE TRODD det skulle være mer av en skrytepavefest, sier Karl da vi sitter i taxien til Newark flyplass neste dag.

Festen har vart til langt på natt, men han holder fremdeles i gullposen.

- Men så var alle virkelig ganske ydmyke, fortsetter han, før han kommenterer tørt - og nå gjennomskuer ikke bare Stéphanie spøken hans:

- Det var bare vi som var skrytepaver.

GALLA: På Hammerstein Ballroom deles velkomstdrinker ut i vilden sky, kjolene er glatte og dressene stive. Blant 8000 påmeldte magasiner har Carl\'s Cars, med undertittelen «A magazine about people», skilt seg lysende ut.
GOD TONE: Bruce Ramsay er sjef for forsidene til ukemagasinet Newsweek. Han er også en av arrangørene for årets designgalla. Her i blid samtale med Stéphanie og Karl Eirik.
ÆRESPRIS: Art Paul har mange år bak seg som art director for Playboy Magazine. Han får SPDs ærespris og er synlig rørt.
FARGERIKT: Det er dagen før gallaen og Karl Eirik og Stéphanie vet allerede at de har vunnet gull i klassen årets magasin. Det gjenstår å se om bladet deres også vinner - av ialt fem gullvinnere.
IKKE ARRANGERT: Dagen før prisutdelingen møter jeg Carl\'s Cars-skaperne på cafeen Gitane i Nolita. Der henger siste utgave i magasinhylla.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling