IGNORERER DET VIKTIGSTE: selv Senterpartiet ignorerer den viktigste saken for å gjøre det mer attraktivt å bo på bygda, skriver Eivind Trædal. Foto: Sara Johannessen / NTB Scanpix
IGNORERER DET VIKTIGSTE: selv Senterpartiet ignorerer den viktigste saken for å gjøre det mer attraktivt å bo på bygda, skriver Eivind Trædal. Foto: Sara Johannessen / NTB ScanpixVis mer

Klima:

Norsk distriktspolitikk framstår i dag som en rein defensiv kamp

Gi "flyover country" en togstasjon.

Meninger

Spaltist

Eivind Trædal

representerer Miljøpartiet De Grønne i Oslo bystyre.

Siste publiserte innlegg

"Flyover country" er det nedsettende navnet på delene av USA som ligger mellom de store byene på kysten. Dette er ikke deler av landet det er verdt å besøke, bare fly over, flirer innbyggerne i New York, Los Angeles, San Francisco eller Washington D.C. Norge er i ferd med å bli omtrent på samme måte: vi flyr ti ganger mer innenlands enn gjennomsnittet i Europa, og de fleste flyturene går mellom storbyene.

Blant de mest trafikkerte flyrutene i hele Europa er Trondheim-Oslo på sjetteplass, fulgt av Bergen-Oslo på åttende plass og Stavanger-Oslo på 13. Plass. Ikke dårlig for et land med under én prosent av innbyggerne i verdensdelen.

Vi som har vokst opp i "flyover country" har blitt vant til at det tar dobbelt så langt tid å reise fra Oslo til Tvedestrand enn til Bergen, og at det er raskere å komme seg til Bodø enn til Røros. Men det trenger ikke være sånn. Den største forskjellen mellom Norge og Europeiske land, er ikke geografien, men at vi har somla i 40 år med å bygge ut et nytt, raskt togsystem.

De to siste regjeringene har misforstått poenget med tog. De store utbyggingene kommer i Osloregionen i form av "intercity"-utbyggingen. Det gir gevinster for innbyggerne rundt Oslo, men det gir ikke de samme gevinstene som en ekte intercity-utbygging: mellom de store byene på hver sin kant av "flyover country".

Dersom vi hadde bygd lyntog mellom de store byene, ville vi trengt langt færre flyturer. Det er både mer behagelig og raskere å slippe turen til flyplassen, sikkerhetskontroll og boarding, og sette seg rett på toget og gå ut midt i neste by. Men enda bedre: lyntog ville ha stoppesteder underveis. Bygdene som nå ser flyene mellom storbyene fly forbi, vil nyte godt av å kunne reise både mellom fylker og inn til byen, på en rask og miljøvennlig måte.

Regjerigen har valgt å prioritere motorveier mellom storbyene. Det gir bedre veisikkerhet, men er en elendig måte å tilby raskere reiser på. Uansett hvor brei veien er, kan ikke en bil gå mer enn halvparten av hastigheten til et tog, i beste fall. Du kan ikke jobbe eller sove i bilen mens du kjører den, og byene sliter med dårlig plass og dårlig luft på grunn av all biltrafikken. Rask togtilknytning mellom storbyene er både mer behagelig enn fly, mer enn dobbelt så raskt som bil, og mye mer miljøvennlig enn begge alternativer.

Derfor er det underlig å se at selv Senterpartiet, som hevder å være de største forkjemperne for norske distrikter, ignorerer den viktigste saken for å gjøre det mer attraktivt å bo på bygda: rask utbygging av lyntog mellom storbyene. I Aust-Agder ville for eksempel en rask sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen med et stoppested på Brokelandsheia gi umiddelbar gevinst, i form av et felles arbeidsmarked mellom kysten av Aust-Agder, Grenland og Vestfoldbyene, og langt raskere togtilkobling til Oslo-regionen. På sikt ville en ny, rask kystjernbane gi fantastiske muligheter til å reise raskt mellom alle byene fra Stavanger til Oslo. Det ville både senke presset på storbyene, gjort det lettere for høyt utdanna familier å bosette seg på bygda, og gitt store miljøgevinster på sikt, ettersom fly- og biltrafikken gikk ned. Køene langs motorveiene ville også bli kraftig redusert, eller forsvinne.

Norsk distriktspolitikk framstår i dag som en rein defensiv kamp. Mot reformer, mot kutt og mot flyttestrømmen mot storbyene som knapt ser ut til å være mulig å endre. Det er på tide å komme på offensiven. Glem desperate forsøk på å bli urbane med kunst og kaffe latte, glemt kunstig åndedrett i form av statlige arbeidsplasser. Gi "flyover country" en togstasjon.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.