Norsk duo har fått 101 millioner YouTube-treff ved å klippe seg selv inn i Hollywood-filmer

Så fikk de Disney på nakken.

(Dagbladet): Siden 2008 har Stian Hafstad (28) og Christer Larsen (25) fra duoen Pistol Shrimps fått tilsammen 101 millioner YouTube-treff ved å klippe seg inn i Hollywood-filmer, og lage nye trailere av materialet.

Mest kjent er kanskje «Titanic SUPER 3D», som ikke bare har oppnådd 19 millioner treff alene, men også er blitt tatt med som ekstramateriale på «Titianic» sin Blu-ray-utgivelse.

Det har skaffet dem en egen serie på P3.no. I morgen legger de ut en flunkende ny trailer med en egen variant av superheltfilmen «Thor», kalt «Thor 3: Thor's Super Sweet 16», der den norske duoen gir den opprinnelige traileren en helt ny kontekst når de klipper seg selv inn.

- Når vi klipper oss selv inn i en trailer, blir det morsommere jo lenger vekk fra det opprinnelige universet vi ender opp. Derfor er det morsomst å leke seg med «Harry Potter», «Star Wars» og Ringenes Herre, på grunn av de etablerte og kjære universene. Gangstere hører jo ikke hjemme i Middle-earth, for å si det sånn, sier Christer Larsen.

Han og Stian Hafstad har ikke møtt på noen rettighetsproblemer, unntatt ved ett tilfelle.

- Man kan bruke stoff fra trailerne hvis man legger det ut i en helt ny sammenheng. Vi har aldri spurt om lov, men vi har opplevd at filmselskapene har oppfordret oss til å leke med materialet, utenom én gang. Disney fikk fjernet et «Pirates of The Caribbean»-klipp fordi de mente det var støtende. Men det var det jo ikke, forteller Larsen.

I den nye serien på P3 får man blant annet se norske nyversjoner av «Thor», «Harry Potter», «Hobbiten» og «Hunger Games».