Norsk ekspert hyller «nye Barbie»

- Det er veldig positivt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Etter snart seksti år med dominans på leketøysmarkedet har Barbie fått en ny utfordrer. Ei dokke med  navnet Lammily, som ser ut som ei vanlig jente, tar opp kampen om en plass på barnerommet.

Lammily har allerede fått massiv medieomtale, og det med god grunn. Dokka har fått tilnavnet «normale Barbie», og mye tyder på at dokka er et etterlengtet tilskudd til leketøysmarkedet. 

I motsetning til Barbies uoppnåelige kroppsfasong og livvstil får man til Lammily kjøpt avtagbare klistremerker så dokka kan få blant annet kviser, strekkmerker og cellulitter. Idéen er at barna selv kan bestemme hvordan dokka skal se ut.

Vanlige jenter Hjernen bak «normale» Barbie, Nicolay Lamm (26), skapte prototypen ved hjelp av en 3D-printer, photoshop og målene til en gjennomsnittlig amerikansk 19 år gammel kvinne, basert på tall fra Center for Disease Control.

At dokka nå har kommet på markedet er resultatet av såkalt crowd-funding kampanje, hvor privatpersoner har blitt med på spleiselaget for å realisere ideen.

Siden kampanjen ble lansert har 3621 personer bestilt mer enn 19 000 dokker. Nå har dokka kommet i ordinær produksjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer