KEiiNO

Norsk Eurovision-låt går viralt

Norges Eurovision-bidrag ligger på andreplass på Spotifys internasjonale viral-liste «Global Viral 50».

FORNØYD: Medlemmene i KEiiNO jublet da det ble klart at de vant den norske Melodi Grand Prix-finalen. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
FORNØYD: Medlemmene i KEiiNO jublet da det ble klart at de vant den norske Melodi Grand Prix-finalen. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

2. mars ble det klart at det er KEiiNO som skal representere Norge i den internasjonale Eurovision Song Contest-finalen, med låten «Spirit in the sky».

Bandet var storfavoritter før den norske finalen.

Nå ligger låten på andreplass på Spotifys «Global Viral 50»-liste, spilletjenestens liste over verdens mest virale låter, altså låtene som blir mest delt på internett.

På førsteplass ligger «Old Town Road» med rapperen Lil Nas X.

- Det er helt vilt, vi har den nest mest virale låten globalt, og det er uten å ha et stort plateselskap i ryggen, eller noe stort markedsføringsbudsjett. Det har egentlig bare skjedd ved at folk har funnet eller blitt anbefalt låten. Så det er kjempestort, sier KEiiNO-vokalist Tom Hugo Hermansen til Dagbladet.

Han tror suksessen skyldes hyppig deling av låten i sosiale medier og mellom fans.

- Jeg tror det er sånn det fungerer. Den har gått opp veldig fort etter den norske finalen.

På fredag spilte KEiiNO for Eurovision-fans i Stockholm.

- Det tok helt av. Hvis det er fem hundre mennesker der som alle deler låten med sine venner, har kanskje det noe å si. Det er vanskelig å vite hvordan det skjedde, men det er uansett utrolig kult. Det viser at det er noe med låten som gjør at folk utafor Norge liker den også. Vi har ikke gjort noe for det annet enn det vi pleier, reise rundt og spille. Det er kjempegøy.

- Cocktail

Nå skal bandet på promoturné i Europa.

- Målet er spre låten, og promotere bidraget vårt best mulig. Vi er invitert til å spille i Amsterdam, London, Madrid og Berlin, og muligens også andre europeiske byer. Det er godt å ta med seg når vi reiser, at også folk utafor Norge synes låten er kul, sier Hermansen.

- Det kan virke som om låten favner bredere enn bare Eurovision-fansen?

- Det vi har, er jo en cocktail av folketoner, joik og veldig kommersiell pop. Det er kanskje ikke så veldig mange av de låtene der ute. Kanskje det har vært et hull i markedet for energisk gladpop som favner bredt. Tydeligvis har vi noe litt spesielt.

Den skamløse gladpopen har glimret med sitt fravær siden begynnelsen av 2000-tallet, mener Hermansen.

- Det var ikke så mange av hitlåtene i fjor som var enkle å danse til, og som ga deg energi. Låter du kan spille når du vasker huset. Flere har kommentert at endelig får de en ny låt de kan bruke i spinningtimene. Vi har tydeligvis hatt flaks. Litt som Aqua, med joik.

- Landslaget i pop

Bandet setter nå alle kluter til fram mot finalen i Tel Aviv 14. mai.

- Det viktigste for oss nå, er å komme oss flest mulig steder og spille. Hvis vi skal ha noen sjans i mai, er det viktig at folk har hørt låten fra før. Vi er på en måte litt på jobb for Norge. Vi er på poplandslaget. Og da må vi gjøre vårt, så får vi se hvordan det går i mai.

- Er det mye press å være toppidrettsutøver i pop?

- Det er et positivt press, et godt press. Det gir oss en grunn til å stå tidlig opp om morgenen og gå hjem til rett tid når vi er på byen. Vi må holde oss i form.

- Gir dette dere litt lavere skuldre før finalen?

- Ja, men samtidig er vi fortsatt «underdogs». Det finnes mange mye større artister som er med i Eurovision, og mange som har gjort det før. Derfor er det godt å vite at vi har støtte i folket. Det gjør det lettere for oss å gå den ekstra mila for å få enda flere til å høre.

- Nasjonalt særpreg

Morten Thomassen, president i Den norske Grand Prix-klubben, er ikke overrasket over låtens popularitet.

- Nå er vi midt i innspurten av den heftigste Eurovision-sesongen, og dette er et bidrag som fenger over hele verden. Det er en låt som er veldig Melodi Grand Prix, sier han til Dagbladet.

- Hva er grunnen til at det er denne låten som nesten topper lista, og ikke et av de andre bidragene?

- De andre er mer standard ballader eller standard «uptempo», mens denne har nasjonalt særpreg. Det er jo litt av grunnideen bak Eurovision.

KEiiNOs låt «tikker alle boksene», mener Thomassen.

- Litt party, «uptempo», og så har du joiken, som er litt annerledes. I tillegg har gruppa et bra budskap om å godta alle mennesker. Den har alle de rette elementene.

Han er forsiktig optimistisk når det kommer til finalen i mai.

- Om vi vinner, får vi se på. Det gjenstår å se hvordan de tar seg ut på scenen i Tel Aviv. Men jeg tror vi kan gjøre det veldig bra.