Norsk Film død (1932- 2001)

I dag leverer Norsk Film sin aller siste produksjon. Det er slutt. The End.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Og den var drøy, men sannheten er at «Heftig og begeistret» er den eneste filmen i Tom Remlovs direktørperiode, han ble ansatt i 1995, som fullt ut har vært verd den statlige investeringen.

Private suksesser

Både «Insomnia» (1996) og «Aberdeen» (2000) er gode filmer - men de beveget ikke kinopublikum til billettlukene i samme grad som mannskoret fra Berlevåg. Og titler som «Pust på meg!» (1997), «1732 Høtten» (1998), «Tørst» (1998), «Ballen i øyet» (1999) og «Lime» (2001) henger som blylodd i statistikken over både publikumsbesøk og terningkast.

De virkelig suksessene fra siste halvdel av 90-tallet: «Jakten på Nyresteinen» (1996), «Budbringeren» (1997), «Salige er de som tørster» (1997), «Gurin med reverumpa» (1998), «Bare skyer beveger stjernene» (1998), «Olsenbandens siste stikk» (1999), «Detektor» (2000) og «Elling» (2001) er alle laget av private produksjonsselskaper - skjønt noen av dem har finansiell og annen støtte fra Norsk Film.

Særnorsk

Stoltenberg, og andre politikere, har sett dette: Private produsenter er minst like gode til å lage filmer som staten. Kanskje bedre også.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer