Norsk flaskepost har unngått å havne i klørne på al-Qaida

Solo-flaska får oppmerksomhet og priser.

MISS TENERIFE Denne skjønnheten var sentral da Solo-flaskposten ble sjøsatt på Tenerife 14. mars i år. Alle foto: AS Solo
MOT ÅPEN SJØ JArle Andhøy var skipper da Solo-flaska ble tauet ut. Nå nærmer den seg langsomt det nordlige Brasil.
STO FOR DÅPEN Miss Tenerife og Jarle Andhøy sto for dåp og sjøsetting av flaskeposten.
MISS TENERIFE Denne skjønnheten var sentral da Solo-flaskposten ble sjøsatt på Tenerife 14. mars i år. Alle foto: AS Solo
IKKE CHAMPIS: Champagne var ikke bra nok da Jarle Andhøy døpte flaskeposten.
HYDROLIFT Solo-flaska er bygget av Hydrolift og Bård Eker, som vanligvis utstyrer sine fartøy med store motorer.

Etter å ha unngått og havne i klørne på al-Qaida i Mauritania, seiler verdens største flaskepost opp som et bemerkelsesverdig pr-stunt.

Verdens største brusflaske er norsk og laget av Bård Eker og Hydrolift.

Verdens beste PR-stunt Den åtte meter lange, fire meter høye og 2,5 tonn tunge flaska ble sjøsatt for to og en halv måned siden på Tenerife.

Solos reklamestunt vekker oppsikt verden over.

Flaskeposten er nå kåret til aprils beste pris i kategorien «Ambient» av adsoftheworld.com, verdens største database av reklamejobber. Det betyr at Solo-flaska er kåret til verdens beste PR-stunt i april.

Gjør som Kon-Tiki Solo gjør omtrent det Thor Heyerdahl og Kon-Tiki gjorde for over femti år siden, men den store forskjellen er at flaska ikke er bemannet. Den inneholder blant annet kamera, radarreflekser, AIS (Automatic Identification System) og GPS.

- Flaska ble sjøsatt på Tenerife 14. mars og drar dit havstrømmer og vind bestemmer, sier daglig leder i Solo, Joakim Sande.

Han er veldig fornøyd med stuntet, som har kostet hele hans pr-budsjett i år. Tallet vil han ikke ut med, men kampanjen har så langt kostet mellom 10 og 12 millioner kroner.

Snart 1000 liter Solo Vinneren av konkurransen får en halvliter flaske Solo for hver nautiske mil den tilbakelegger. I skrivende stund er tallet 1646 nautiske mil (en nautisk mil er 1852 meter).

Det betyr 823 liter - og ennå er det ingen som vet når eller hvor flaska strander.

- Folk kan gjette hvor ferden ender, og den som gjetter riktig, vinner. Vi aner ikke hvor lenge og hvor langt den vil drive, sier Sande.

Skifter retning Sammen med hundretusenvis av mennesker fra 160 land følger brusselskapet ferden døgnet rundt. Og flaska gjør stadig nye vendinger.

- Den lurer oss stadig og skifter plutselig retning, sier Sande.

Solo er veldig fornøyd med reklameprosjektet, som er et ledd i en internasjonal markedsføring av brusen, som startet for tre år siden.

Vil bli berømt PR-stuntet har så langt gitt mer enn tusen omtaler i utlandet - inkludert USA Today, CNN, Huffington Post og Metro

- Vi vil spre de gode gule budskap og gjøre norske Solo - verdens beste brus - berømt over hele verden, sier Sande.

Soloflaska er stappfull av elektronikk, kommuniserer på Twitter, laster opp bilder og deler informasjon om ferden på Solos hjemmeside.