Norsk Form leverer

KULTURPOLITIKK: Ole Rikard Høisæther, forlagssjef i Damm, har et innlegg på kronikkplass i Dagbladet 16.09, der han kommer med kraftig kritikk av Norsk Form, og saken er fulgt opp av en slags reportasje. Høisæther ville sikkert ha prioritert annerledes om han hadde fått direktørstillingen i Norsk Form i 2002. Han var som kjent søker, og det er selvsagt helt legitimt å ha andre meninger enn dagens styre og ledelse. Men vi spør oss: Hva vil Høisæther med dette innlegget? Han anklager oss for å satse for bredt, og foreslår at vi skal slå oss sammen med Norsk Designråd - for å bli enda bredere? Videre hevder han at Norsk Form spriker i flere retninger. Om vi ikke drev med forskjellige satsninger, ville vi rett og slett ikke gjøre jobben vår som en nasjonal stiftelse for arkitektur, design og stedsutvikling. Norsk Form er en formidlings- og prosjektbedrift som arbeider gjennom pilotprosjekter med stor overføringsverdi. Arbeidskraften er vår største ressurs - som i andre kunnskapsbedrifter. Vi er ingen høytlønnet bedrift, men en gruppe meget engasjerte medarbeidere - som leverer.

HØISÆTHER KLAGER på for lite presse. Kan det være at han følger dårlig med? 1343 presseklipp i 2005 er det beste Norsk Form har oppnådd siden oppstarten i 1993. Tallene finnes i vår årsmelding. Slike dokumenter bør leses før man går ut og mener mye. Høisæthers «bevismateriale» er Norsk Forms hjemmesider, der en feil - sidene har vært under omlegging - har gjort at presseklipp ikke er lagt ut. Dette er nå rettet opp. Det er svært viktig for en kulturorganisasjon å være synlig, blant annet ved å markere seg i pressen. Til det brukes store ord for å få store overskrifter. Vi ser det slik nå at ungdomstiden til Norsk Form er over. Vi arbeider mot bredden, og har tredoblet presseklippene de siste årene. Klipp fra utenlandsk presse er også mer enn tredoblet de siste tre årene. Norsk Form skal selvsagt delta i debatter, og kommuniserer fortsatt gjerne sterke meninger der det trengs, men dette må ikke forveksles med bomskudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DA VI FLYTTET fra Kongens gate til Hausmanns gate var det for å få mye bedre utstillings- og konferanse/møtefasiliteter, som igjen skulle komme publikum til gode. Vi har lagt stor vekt på å utarbeide en markant utstillingsprofil. Åpningsutstillingen Extreme North - et samarbeid med Norsk Designråd - vandret etter visning i Hausmanns gate til Tokyo, København, Gent og Stockholm. Det legges nå planer for videre visning i utlandet. Utstillingene Transform \'06 - igjen et samarbeid med Norsk Designråd og Aspelin-Ramm gruppen - og Industry! Contemporary Meetings between Architecture and Industry, har fått gode omtaler og har hatt fine besøkstall. I oktober åpner utstillingen Omveg: Arkitektur og design langs 18 nasjonale turistvegar - et samarbeid med Statens vegvesen. Utstillingen er kuratert av de svenske kunstnerne Barbro Westling og Peter Johansson og viser både Norsk Forms evne til samarbeid med viktige aktører og dristighet i å utvikle og fornye arkitekturutstillingen som sjanger. Vi har egen undervisning for barn: Vel 2600 deltakere hittil innenfor arkitektur og nå starter designundervisningen opp. Til sammen 30 000 besøkende hadde DogA - Norsk Design- og Arkitektursenter i Hausmanns gate 16 fra åpningen i februar og ut 2005! Vi har mye å vise fram. Og - oppmerksomhetsnivået er stort og økende, Ole Rikard Høisæther. Ved flyttingen fra Kongens gate 4 var det ni år igjen av en inngått leieavtale. Til Dagbladet og Ole Rikard Høisæther: Alle kontorene er leid ut. Den mellomleien som betales av Norsk Form dekker leien i den store hallen, som i dag er prøverom og scene for blant annet Det norske kammerorkester og ULTIMA-festivalen.Høisæther siterer et brev fra Kulturdepartementet til Norsk Form om tomgangsleien. Etter dette brevet møttes styreleder og direktør i Norsk Form med daværende kulturminister Valgerd Svarstad Haugland. Det var enighet om at det er bedre at 1,5 millioner kroner «renner ut» (sitat Høisæther) for å dekke husleie til et nytt kultursenter enn å bygge om det vakre scenepartiet til kontorer ved eventuelt å «selge leieforpliktelsen i Kongens gate til offentlige eller private eiendomsaktører», som er Høisæthers forslag.

I NORSK FORM er vi svært glade for at det er vist slik raushet og forståelse fra Kulturdepartementet. For disse pengene har hovedstaden fått en ny kulturscene; måtte de ta vel i mot den! Ingen kan vel si at det er kostbart? I 2006 søkte Norsk Form om en påplussing til bevilgningen, for å kompensere husleieutgifter i Kongens gate. Det fikk vi. Og det setter vi pris på. Midlene brukes blant annet til vår utstillingssatsing.Helt til slutt om Ole Rikard Høisæthers tre råd: 1. Vi ser ingen grunn til å bruke midler til et rådgivningsfirma. Vår informasjonsstrategi viser seg å gi meget gode resultater. 2. Leieforpliktelsene i Kongens gate vil ikke bli solgt. Pengene er en rimelig pris for ny kulturscene i hovedstaden. 3. Initiativ til utarbeidelse av en konsekvensanalyse for sammenslåing med Norsk Designråd er en departemental avgjørelse. Om de to departementene - Kulturdepartementet og Næringsdepartementet - skulle ønske en slik analyse, vil Norsk Form stille opp.