Norsk grafikk-revolusjon på mobilen

- Glem PlayStation 4, det er mobilen som gjelder. Mobilframtida lages i Norge!

(Dagbladet.no): Da det Trondheims-baserte teknologifirmaet Falanx ble oppkjøpt tidligere i år, var det starten på noe stort for teknologinasjonen Norge.

Da Falanx ble startet av fire studiekompiser fra NTNU, hadde de store ambisjoner fra start.

Det viste det seg å være god grunn til. Nå er Falanx blitt en del av verdens største utvikler av databrikker til mobiltelefoner, ARM.

- Som PC-grafikk

Med det nye navnet ARM Norge kan forretningsutviklingssjef Borgar Ljosland og kollegaene hans nå konsentrere seg fullt ut om å utvikle neste generasjons mobilgrafikk, uten å bekymre seg for finansieringen.

Firmaet har utviklet det som enklest kan kalles et grafikkort til mobiltelefoner.

- Med dette kortet i en mobiltelefon, sammen med en prosessor fra ARM, vil de aller fleste mobiltelefoner som lanseres om tre-fire år ha samme grafikkmuligheter som det fullspekkede PCer hadde rundt år 2000, forteller Ljosland til Dagbladet.no.

Trondheimsfirmaet har allerede i flere år hatt teknologien klar, men det tar tid å få det ut på markedet.

Norsk grafikk-revolusjon på mobilen

- Til gjengjeld betyr det at vi nå er en del av ARM, at stort sett alle mobilprodusentene er innefor vår rekkevidde, sier Ljosland.

Lettere å lage gode mobilspill

I begynnelsen av uka inngikk ARM en avtale med spillutviklingsfirmaet Ideaworks 3d. Sammen har de utviklet et utviklingsverktøy for mobilspill som gjør det mulig å lage spill til fremtidens mobiltelefoner allerede nå.

- Tidligere har spillutviklere måttet vente med å lage mobilspill til mobilmodellen faktisk er lansert. Når du tenker på at en mobiltelefon ikke er på markedet så veldig lenge, må utviklerne derfor rushe ut spillene - og har gjerne bare tre måneder på seg til å lage et spill. Nå gir vi utviklerne et verktøy som gjør at de kan lage spillene opptil 18-20 måneder før en telefon lanseres, sier Ljosland.

Dette tilsvarer den tidsrammen det typisk tar mobilprodusentene å lage en ferdig mobiltelefon fra de får tilgang på databrikkene den baseres på.

- Dermed kan vi ende opp med gjennomtenkte høykvalitetsspill, fremfor produkter som bare er dyttet ut på markedet, sier Ljosland.

Flere av de aller største spillutviklingsfirmaene i verden snuser nå på spill til mobiltelefoner - og flere av dem samarbeider allerede tett med ARM.

Vokser - i Norge

ARM ville ifølge Ljosland helt fra start bevare fagmiljøet i Trondheim og investere i det.

- Nå er vi 35 ansatte, men vi trenger minst 20 ansatte til som kan jobbe med testing, programmering, validering og design, forteller Ljosland.

Med tanke på at dette typisk er arbeidsplasser vi må til utlandet for å finne, er ARM et godt tilskudd til Norges teknologihovedstad - Trondheim.

LES OGSÅ: Mobilrevolusjon innen tre år