LIVLIG:  Lord Kelvin, fra v. Eirik Hegdal, Gard Nilssen og Erik Johannessen, leverer en livlig annenrunde med «Radio Has No Future». FOTO: HJEMMESIDE
LIVLIG: Lord Kelvin, fra v. Eirik Hegdal, Gard Nilssen og Erik Johannessen, leverer en livlig annenrunde med «Radio Has No Future». FOTO: HJEMMESIDEVis mer

Norsk jazzmangfold

Lord Kelvin langt over det absolutte nullpunkt på ny cd.

ALBUM: Lord Kelvin er - foruten den britiske 1800-tallsmatematikeren og termodynamikeren bak teorien om det absolutte nullpunkt - stadig saksofonist Eirik Hegdal, trombonist Erik Johannessen og trommeslager Gard Nilssen. «Radio Has No Future» er trioens andre album og følger opp 2009s «Dances In The Smoke» med et livlig sett.

LORD KELVIN:  Heftig andrealbum fra original trio.
LORD KELVIN: Heftig andrealbum fra original trio. Vis mer

Den spesielle besetningen - ingen bass, ingen akkordinstrumenter bortsett fra litt vibrafon (Nilssen) - beveger seg i spennet mellom hardt groovekjør og skjøre klangbilder, mellom melodier og friblåsing og mellom lyse og mer neddempede stemninger.

«Dialoger»

Ole Amund Gjersvik og Tore Thorsen

4 1 6
Plateselskap:

Acoustic/nettet

Se alle anmeldelser

Eller: jazz, rock, kammermusikk - hver for seg og på én gang.

YTRE SULØENS JASS-ENSEMBLE & TRICIA BOUTTÉ: Eminent fra New Perspiration Hall.
YTRE SULØENS JASS-ENSEMBLE & TRICIA BOUTTÉ: Eminent fra New Perspiration Hall. Vis mer

Alle låtene på det suiteaktige albumrepertoaret er (selvsagt) komponert av triomedlemmene og utstyrt med titler som spiller på lordens liv og vitenskapelige gjerninger. Programmusikk er det likevel langt fra, snarere en original musikerkonstellasjon som i dreven og intelligent samhandling langt over det absolutte nullpunktet blåser og slår seg ut av mer tilvante trioklangbilder med snert, robust eleganse og atskillig av inspiratorens (må vi tro) forskertrang som drivkraft.

«Dialoger»

Ole Amund Gjersvik og Tore Thorsen

4 1 6
Plateselskap:

Acoustic/nettet

Se alle anmeldelser

MED sanger Tricia Boutté på laget holdt Ytre Suløens Jass-ensemble en fullsatt New Perspiration Hall i ånde kveld etter kveld under fjorårets 50-årsjubilerende Moldejazz. Begeistre gjør denne vitale institusjonen av et band hvert eneste år i Molde, men i fjor var NRK Radio påpasselig til stede med opptaksutstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

OLE AMUND GJERSVIK:  Varme solovandringer i kontrabassmørket.
OLE AMUND GJERSVIK: Varme solovandringer i kontrabassmørket. Vis mer

Til årets nylig avviklede festival forelå fangsten på cd, logisk nok kalt «Live at Moldejazz 2010».

«Dialoger»

Ole Amund Gjersvik og Tore Thorsen

4 1 6
Plateselskap:

Acoustic/nettet

Se alle anmeldelser

Om Boutté pr familie står så organisk plantet i New Orleans-tradisjonen som mulig er, og synger deretter, viser heller ikke musikerne fra Sula og tilliggende strøk mye famling der de med selvfølgelig autoritet gir liv og temperatur til et repertoar som dels består av New Orleans-låter (»Going To The Mardi Gras», «Strutting With Some Barbecue», «St. Louis Blues»), dels utvalgte perler fra The Great American Songbook («Star Dust», «What A Difference A Day Makes», «I Surrender, Dear» o.a.).

OLE AMUND GJERSVIK OG TORE THORSEN:  Gitar og kontrabass i melodiøse dialoger.
OLE AMUND GJERSVIK OG TORE THORSEN: Gitar og kontrabass i melodiøse dialoger. Vis mer

Stilsikkerhet i så vel kollektiv improvisasjon som soli er et av bandets fornemste særpreg, og pianist Morten Gunnar Larsens lange intro på «Strutting...» er en prestasjon så lysende som noe.

«Dialoger»

Ole Amund Gjersvik og Tore Thorsen

4 1 6
Plateselskap:

Acoustic/nettet

Se alle anmeldelser

Også trompeter Kåre Nymark jr. (erstattet av Sturla Hauge Nilsen i 2011), trombonist Jan Inge Melsæter og klarinettist/saksofonist Jens Arne Molvær tar sine soli «in stride» på et album som strutter av spilleglede og inspirerte instrumentalferdigheter.

I BERGEN har bassisten Ole Amund Gjersvik flere nye utgivelser på sin Acoustic-label, digitalt distribuert via iTunes, Musikkonline og liknende nettsteder. «Bass Improvisations» byr på Gjersvik solo, med og uten bue i et knippe varmttonende vandringer langs og rundt melodilinjene i det mørke kontrabassregisteret, mens «Dialoger» er en duosession med Gjersvik og gitaristen Tore Thorsen, 20 år etter at de for første gang spilte sammen i en Ole Paus-revy i Bergen.

Også her er det meste improvisert, fra to musikere som viser alle tegn på kommuniserende trivsel i et overveiende mykt, til dels romantisk melodisk lende som både tåler og kler de ulike tonekvalitetene som den gode gitaristen og ditto bassisten til en hver tid måtte velge seg.