PRODUKTIV: Jan H. Jensen (1944-2013) var en produktiv og mangfoldig forfatter. Han vil blir dypt savnet av sine mange venner i Trondheim etter at han ble funnet død på Filippinene i mai i år. Foto: Sverre Årnes
PRODUKTIV: Jan H. Jensen (1944-2013) var en produktiv og mangfoldig forfatter. Han vil blir dypt savnet av sine mange venner i Trondheim etter at han ble funnet død på Filippinene i mai i år. Foto: Sverre Årnes Vis mer

Norsk kultforfatter døde i slummen i Manila

Romanen «Snuff» ble Jan H. Jensens største triumf.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Fra Manila kom meldingen for noen dager siden om at forfatteren Jan H. Jensen døde 10. mai i år, 69 år gammel. Ryktene har lenge gått om at han var både savnet og muligens ille ute i den filippinske hovedstaden.

Han viste seg å leve under dystre omstendigheter i et av byens slumstrøk. Den inngrodde ungkaren hadde giftet seg, men var ifølge bekymrede, norske venner i en forholdsvis hjelpeløs tilstand. Fysisk hadde han forfalt dramatisk siden han ankom landet i 2010.

Han meldte riktignok at «jeg har det faktisk fint», men alt er relativt. Han hadde ingen familie i Norge.

Jan Henrik Jensen ble født i Oslo i 1944, men bosatte seg i Trondheim. Før han ble forfatter, jobbet han som sjømann, kontorist, fabrikkarbeider og Securitas-vakt.

Han var alt fra leserbrevredaktør i Romantikk og spaltisten Cassandra i Adressavisa til humorforfatter i radioprogrammer med Lystad & Mjøen.

Sammen med Tore Torell skrev han manus til spillefilmen «1958». Han har dessuten vært både regissør av — og modell for — gammeldagse fotoromaner i norske ukeblader.

16 år gammel debuterte han i Detektivmagasinet med «Knut Gribb og operasjon sommerferie». Jensen skrev et dusin Gribb-romaner. I 2002 ble «Den avskyelige snømannen» utgitt i serien Dagbladets sommerbok. Historien er full av sjangerlek, krimklisjeer og velvalgte henvisninger fra 1936, da Hitler var på frammarsj og Norge triumferte med det såkalte bronselaget i Berlin-OL.

Jensen utga novellesamlingene «Kjære Hjørdis» (1978) og «Varm velkomst» (1989), men romanen «Snuff» (1982) ble hans største triumf, utgitt i flere utgaver.

Da Dagbladet i 2009 kåret de 25 beste, norske kriminalromanene, kom den på 23. plass.

«Snuff» kom direkte i pocket, på samme vis som de legendariske pulp-forfatterne i USA på 1940-, 50- og 60-tallet. Boka kom ut på forlaget Ernst Poleszynski & Co., i serien Krim Arkivet, til kr. 27,50. Skal du ha et pent eksemplar av boka i dag, er antikvariatprisen kr. 450,-.

Romanen er et eksempel på norsk noir, ei bok som beveger seg i de mørkeste hjørner av menneskelig virksomhet. Realisme fra en brutal verden, der kjøp og salg er eneste målestokk for menneskelig virksomhet, skildret i et lykketreff av en thriller.

Krimnestor Nils Nordberg kaller Jensen «en sjenert, tvers igjennom sympatisk sen-bohem med en ufattelig produktivitet og allsidighet, en av de siste og beste multi-skribentene i Norge». Jensens venn, forfatteren Sverre Årnes, karakteriserer ham slik: «Jan H. var fantastisk vinnende og karismatisk, og visste noe om alt. Mest om film.

Han kunne snakke på inn- og utpust, røykte som en skorstein og drakk som en svamp. Han hadde helt egen evne til å tiltrekke seg samfunnets «bunnsop», som han nærmest dyrket.

Han var en gudbenådet forteller av egne bedrifter, pent polert — og det kostet ham ikke noe at humoren gikk ut over ham selv. Jan var alltid blakk, men bunn hederlig. Han så alltid det beste i folk — også de som ikke fortjente det.»

Hvem vet, kanskje var det akkurat dette som ble hans skjebne i en nådeløs virkelighet.

KULTBOK: «Snuff» (1982) ble Jan H. Jensens best kjente roman. Den kom på 23. plass da Dagbladet kåret tidenes norske krimromaner.
KULTBOK: «Snuff» (1982) ble Jan H. Jensens best kjente roman. Den kom på 23. plass da Dagbladet kåret tidenes norske krimromaner. Vis mer

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer