Norsk lemen - på fransk

CANNES (Dagbladet): Det ble en underlig norsk åpning på Filmfestivalen i Cannes i går, til tross for at ingen norsk film deltar i hovedkonkurransen. Den norske representasjonen var likevel sikret takket være åpningsfilmen, «Lemming» av den fransk-tyske regissøren Dominik Moll. Lemming, eller lemmus lemmus, er en norsk smågnager som lever på tundraen i Skandinavia, heter det i denne psykologiske thrilleren.

«Hvordan er den kommet hele veien hit?», spør det franske ekteparet som får tett utslagsvask på grunn av lemenet som har satt seg fast i rørene. Det samme spørsmålet ble stilt om Dominik Molls film i går; for det er ikke vanlig takst i Cannes at åpningsfilmen også deltar i hovedkonkurransen. Det er heller ikke en film med stort kommersielt potensial, store stjernenavn eller et produkt fra en veteranregissør. Men det er en strålende film.

LEMENETES ÅNDELIGE motstykke i filmen spilles av den godt modne Charlotte Rampling. I en atmosfære der folk lever av å ta kontroll over livets store og små hendelser, stormer hun illsint fram, biter fra seg og begår selvmord - nesten slik mytene om lemenet tilsier.

I all sin mørke framtoning er «Lemming» en film fylt av humor, ironi og overraskende vendepunkter. Egentlig er den et kammerspill for fire, to franske ektepar som får skjebnesvanger innflytelse på hverandres skjebner.

DET UNGE PARET Alain (Laurent Lucas) og Benedicte (Charlotte Gainsbourg) er nylig flyttet inn i nytt hus i Sør-Frankrike. Alain er ingeniør og oppfinner. Han har nylig utviklet en MFWC, et komplett idiotisk lite minihelikopter med påmontert webkamera. Dette kan man fjernsyre via PC-en og dermed overvåke hele huset sitt mens man er på jobben. En vannlekkasje på badet - og leketøyshelikopter kommer susende.

Alains noe eldre sjef Richard Pollock (André Dussollier) og hans kone Alice (Rampling) kommer på middag til det unge paret samme kveld de finner lemenet i avløpsrøret. Kvelden blir kort idet Alice kyler et glass rødvin over sin mann etter at han har utfordret henne til å rase ut. Slik skal det ukontrollerbare dyret og kontrollfrikene konfronteres med hverandre gjennom hele filmen.

MAN VET ALDRI hvem som er hvem, hva som er ekte opplevelser og hva som er fantasi, hva som er hallusinasjoner og hva som er virkelighet. Og akkurat idet man tror bitene faller på plass, tar historien en ny vending.

Her er elementer som leder tankene hen på Pål Sletaunes «Naboer», der grensene mellom drøm og virkelighet utviskes på en liknende måte. Men «Lemming» bruker også naturen, mørke vann og ensomme hytter, som grøsserscenario.

OG LEMENET, som innimellom opererer i flokker på hundrevis, er datamanipulert til å formere seg. Egentlig hadde Dominik Moll hentet et dusin eksemplarer fra Norge. «Etterpå slapp vi dem fri igjen ute i den ville naturen. Noen døde under opptakene. Jeg vet ikke om det var naturlig død eller stress,» har Moll opplyst om saken.

«Lemming» er tippet av bookmakerne til å vinne årets Gullpalme. Oddsen er 2:1 på nettstedet www.bodog.com, der Lars von Triers «Manderlay» står i 6:1. Den neste dagenes filmpremierer her i Cannes vil vise om det småsinte dyret holder vann.