Kåre Magnus Bergh er programleder, mens Mona B. Riise og Ole Evenrud er dommere i programmet "Stjernekamp" som nå selges videre til det internasjonale produsentselskapet Endemol. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Kåre Magnus Bergh er programleder, mens Mona B. Riise og Ole Evenrud er dommere i programmet "Stjernekamp" som nå selges videre til det internasjonale produsentselskapet Endemol. Foto: Erlend Aas / NTB scanpixVis mer

Norsk lørdags-tv lanseres internasjonalt

For første gang går Norge i spissen, og selger ideen bak «Stjernekamp» videre til utlandet.

(Dagbladet): Verdens største uavhengige produksjonsselskap, Endemol, har nå kjøpt formatet «Stjernekamp» under navnet «The Ultimate Entertainer».

Dette sørger for at konkurransen mellom lørdagsprogrammene som «The Voice» og «X-Factor» spisser seg betraktelig, også internasjonalt.

Oppmerksomhet i utlandet Nå er det ikke bare Norge som har fått øynene opp for nyheten. Flere medier i utlandet har også kommentert konseptet, og gir uttrykk for at de er spent på resultatet.

Hollywood Reporter sammenligner showet med det amerikanske programmet «The Voice».

De er ikke den eneste mediekanalen som har forventninger til programmet. TBIVision har også kommentert at programmet har alt du trenger av underholdning på lørdagskvelden.

Sjangerutfordring Konseptet til programmet bygger på at ti artister skal opptre innenfor ti forskjellige sjangre, hver eneste lørdag. Til slutt skal Norge stå igjen med landets beste entertainer.

Det er ikke nok for artistene å beherske sjangrene rent musikalsk. De må også sette seg inn i dans og koreografi til hvert eneste nummer.

- Det er utrolig viktig å bidra til idéskapning i Norge. Både ved å prioritere de norske formatene fremfor de utenlandske, og ved å skape programmer som har et stort internasjonalt potensial, forteller Petter Wallace, sjef for eksterne produksjoner hos Nrk, til Nrk.

Dagbladet har tidligere omtalt hele programmet som en eneste stor fest.