Norsk middelalderspill på vei

Det gamle føydalsamfunnet vekkes snart til live igjen. På Bryn.

NOE AV DET som er så flott med dataspill, er at gode spill kan dukke opp fra de underligste steder. En hit kan like gjerne komme fra Ukraina som Los Angeles, eller for den saks skyld Frankrike, Sverige, Tyskland ...

... eller Bryn i Oslo, der det ferske spillselskapet Running Games nå forsøker å gjøre seg bemerket med spillet «Medieval Kingdoms».

I ET YTTERST ANONYMT kontorlokale utvikler den vesle gjengen det som skal bli et nytt online rollespill fra Norge. I spissen for det hele finner vi gründer og sjefsutvikler Hans Terje Bakke.

-  «Medieval Kingdoms» tar deg rett inn i føydalsamfunnet i den europeiske middelalderen. Vi kaller det selv for en karikert middelalder, der vi setter ting litt på spissen i en historisk kontekst, forteller han.

Spillet er basert på samarbeid, oppbygging og strategi, og foregår et sted mellom 1050 og 1350.

-  Det er spillerne som selv kommer til å bygge verden. Vi skaffer til veie en ramme og et regelverk, og så er det opp til dem som spiller å fylle opp dette. Skal samfunnet fungere må alle samfunnsroller fylles. Noen må for eksempel spille smed, mens andre finner seg naturlig til rette som baron eller konge, forteller Bakke.

Ettersom rollefiguren ikke lever evig i spillet, vil det hele tida være en utskiftning - om ikke sosiale eller politiske omveltninger sørger for maktskifte, vil en naturlig død gjøre det.

Utviklerne er opptatt av at «Medieval Kingdoms» skal være et spill for all slags folk.

UTVIKLES I NORGE: Det ferske, norske spillselskapet Running Games jobber med spillet «Medieval Kingdoms». Foto: Running Games
UTVIKLES I NORGE: Det ferske, norske spillselskapet Running Games jobber med spillet «Medieval Kingdoms». Foto: Running Games Vis mer

-  En kvinnelig spiller er like attraktiv for oss som en mannlig, og dette vil klart gjenspeile seg i spillet. Alle vil kunne finne sin naturlige rolle i spillet, og ha det gøy mens de utfører rollen sin, forteller Bakke.

FOR Å TREKKE SPILLERE fra hele Europa, vil du også finne store variasjoner i omgivelser og samfunn i «Medieval Kingdoms». En fransk spiller vil for eksempel føle seg mer «hjemme» i sørligere strøk i spillverdenen, enn om han skulle spilt i et mer nordisk landskap.

Spillet, som ikke har ikke kommet stort lenger enn skisseblokka, skal altså bli et online rollespill - eller MMORPG, kort for massive multiplayer online role-playing game. Dette er en sjanger som i mange år har vært forbeholdt spesielt interesserte, men som har vokst voldsomt i popularitet i det siste.

-  At Blizzard har hatt så enorm suksess med «World of Warcraft» ser jeg ikke på som et problem for oss, som lager et spill i en litt mindre størrelsesorden. De er snarere med på å pløye mark for oss når spillet vårt kommer om en to års tid, understreker Bakke.

Det norske spillfirmaet Funcom har allerede gjort stor suksess internasjonalt i MMORPG-sjangeren med «Anarcy Online», og snart kommer de med det storslagne «Age of Conan: Hyborian Adventures».

SOM MED MANGE andre som sysler med spill i Norge, har også Hans Terje Bakke bakgrunn fra Funcom.

-  Jeg begynte med spillet rent tankemessig før jeg fikk jobben i Funcom, og i 2000 fikk jeg Øystein Martinsen med på laget. Nå i mars kunne vi endelig sette i gang med prosjektet - og det første vi da gjorde var å finne stilen og designet vi ønsket spillet skulle ha, sier Bakke.

Ettersom Running Games ikke har ressurser til å utvikle alt på egen hånd, må det hentes inn hjelp:

-  Når vi er ferdig med designfasen, kommer vi til å sette ut store bolker av spillet i selve produksjonsfasen. Vi har ikke mulighet til å ha programmerere eller grafikere ansatt i full stilling hos oss.

Running Games ble tildelt støtte fra filmfondet for «Medieval Kingdoms», men det er på langt nær nok til å dekke alle utgiftene. De jakter fortsatt på investorer, en jobb som ikke er like enkel i Norge som i for eksempel Sverige.

-  BARE DU KOMMER rett over grensen, så ser du at de tør satse mer på spill. Det bekymrer meg litt at vi her i Norge begynner å få mange spillutdannelser, men ikke noe offentlig satsing på spillutvikling, forteller Bakke.

-  Hvis det ikke gjøres noe med situasjonen, vil vi ende opp med at folk utdanner seg til arbeidsløshet - eller at vi mister de flinkeste folkene til utlandet.

FORSKJELLIGE YRKER: Skomaker, bli ved din lest, heter det. Dette vil være synlig også i spillet, der yrkene gjerne «går i arv» gjennom generasjoner.
TIDLIG I PROSESSEN: Hans Terje Bakke og Øystein Martinsen i Running Games inspiserer noen tidlige skisser fra spillet.
FORSKJELLIGE MILJØER: Avhengig av hvor i spillverdenen du befinner det, vil omgivelsene være stedstypiske.
HUMOR: «Medieval Kingdoms» utspiller seg i en karikert middelalder - det skal tross alt være moro å spille det.