Norsk mobilmoro til verden

Den norske spillprodusenten Plutonium Software har hele verden som marked, og går allerede i pluss. Snart har du avanserte spill på din mobil.

I et lite kontor i et stygt bygg i et kjedelig område sitter tre unge menn og lager moro for hele verden.

Hos Plutonium Software tyter arkadespill, bilspill og andre klassikere ut av pc-en og ut i den frie lufta. Daglig leder Tonny Espeset og kollegaene Arne C. Jervell og Christian von Krogh utvikler mobilspill, og de håper at vi skal få det så moro at de kan le hele veien til banken.

De tre setter sin lit til mobiler som støtter programvaren Java. Har du en slik kan du laste ned spill som på sikt gir samme underholdingsverdi som eksempelvis Gamecube.

Sosiale spill

Tenner vi forbrukere på denne ideen kan dette fort bli svært. Spillindustrien plasserer seg mellom musikk og film på underholdingstoppen. Mobil- og teleindustrien opererer med pengesummer hinsides det meste. Men hvordan erobre markedet?

- Alle spillkonsoller har sine fordeler. Mobiltelefonens fortrinn er at den først og fremst brukes til kommunikasjon. Vi vil utnytte dette. Hva gir spillene merverdi? Svaret er mennesker. Det er morsommere å slå andre mennesker enn maskiner, sier Tonny Espeset til Dagbladet.no.

Han ser for seg turneringer, at du kan utfordre andre spillere om å slå din highscore eller delta i bedriftstmesterskap. For å sikre at spillerne treffer mest mulig folk skal Plutonium gi deg muligheten til både å spille mot andre mobiler og de som sitter foran datamaskinen.

- Det gjelder å få spillene så sosiale som mulig. Se på fotball. Spillet forandrer seg ikke mye, men alt rundt gjør hver kamp spennende, sier Espeset.

En for alle, alle for en

Etter tre år i bransjen er Plutonium blant de mer erfarne spillutviklerne for mobiler. De liker spill som brukerne forstår med en gang, men som rommer nok utfordringer til at folk spiller igjen og igjen. Dessuten bør spillet fungere så bra som mulig på alle terminaler.

- Tenk deg at du har kjøpt ny mobil med spillmuligheter, bare for å finne ut at nesten ingen spill er laget akkurat for din type. Kan du kjøpe våre spill til alle mobiler får vi troverdighet i markedet, mener Espeset.

Han hevder at Plutonium har funnet svaret på hvordan dette skal gjøres. De har utviklet et mellomlag mellom spillet og mobilen. Spillet kommuniserer med dette laget som igjen kommuniserer med telefonen. Kort sagt betyr dette at når for eksempel en ny mobil kommer på markedet trenger utviklerne bare å legge inn denne telefones ulike egenskaper i mellomlaget. De trenger ikke å utvikle spillet på ny.

I lomma på folk flest?

Men planer er en ting. Hvordan ser så verden egentlig ut? Mobilspill har vært på markedet i et par måneder, og det er foreløpig ikke mye glamour over Plutoniums kontorer. Men det finnes tegn på at Espeset & Co kanskje kan gjøre det ganske bra.

Skal du kjøpe ny mobil i dag, er sjansen stor for at den støtter Java. Denne uka lanserte Sony Ericsson sin T310 der spillet «Tony Hawk\'s Pro Skater 4» var telefonens hovedattraksjonen. En samtale til Nokia resulterte i en langlang oppramsing av hvor mange mobiler med spillmuligheter de produserer og skal produsere.

Men spiller nordmenn på mobilen? Cellus og Inpoc er to store norske distributører av javaspill for mobilen.

- Vi har solgt rundt 3 500 spill i februar. Det er overraskende bra. Vi tør ikke spå hva som skjer framover, men mye spennende er på gang, sier koordinator i Cellus, Kjetil Bjørnsrud, til Dagbladet.no

Hos konkurrenten Inpoc er de også fornøyde med lanseringen av de nye spillene.

- Vi rundet 10 000 solgte spill den første måneden. Vi har sett en bra vekst til å begynne med og forventer økning framover, sier Inpocs adminstrerende direktør Per Håkon Fasting til Dagbladet.no.

Utlandet

Hos Plutonium er de også optimister. Ifølge Espeset har de allerede solgt mer spill enn forventet og går i pluss.

- Vi har etterhvert fått et nettverk av kanaler over hele verden. Vi selger eksempelvis en del gjennom operatører i utlandet, og det er særlig Asia vi satser hardt på, sier Espeset.

Og i Asia finner vi store markeder som Sør-Korea og Japan. Her er mobilspill allerede en suksess. Taiwan og Kina er også spennende land for Plutonium.

- Det er mange som skal dele på kaka, men vi er helt klart positive. Vi forventer å gjøre god butikk. <> Lyst på en utfordring på nettet? <> BareSpill.no er Dagbladet.nos nye spillsider! Vi gir deg det du vil ha: En haug med gratis online-spill, anmeldelser og annet snask fra spillenes verden.

Her finner du alltid de seks siste spillene øverst på siden. De gratis online-spillene er delt inn i ni kategorier:

GRAFIKK:</B> Slik kan et flyspill på mobilen se ut om kun kort tid.
Slik ser det ut på en ganske vanlig mobil ute på markedet nå.
Et eksempel på samspillet mellom internett og mobil. Slik ser det ut på nettet mens du spiller mot noen på mobilen. (Se bildet under)
PLUTONIUM:</B> Christian von Krogh, Arne C. Jervell og Tonny Espeset på kontoret med et assortert utvalg mobiltelefoner.