Norsk MTV-fiasko

MTV satser på nordisk musikk og på Norden som marked i sin MTV Nordic-satsing. Men kanalen bryr seg lite om norsk musikk. Bare én av 20 nordiske videoer kanalen prioriterer er norske.

Briskeby er første norske artister siden Lene Marlin som opplever høyrotasjon på MTVs kanal for Norden, MTV Nordic. Med betegnelsen «Hot» er Briskeby-videoen «Propaganda» sikret 25 spillinger i uka.

Men på den samme nordiske delen av MTV er hele 17 svenske artister playlistet.

- Det er svært få norske artister som passer inn på MTV. Skal vi være ærlige, er det vel egentlig ingen norske artister vi savner på MTV, sier direktør i Universal Music, Petter Singsaas. Singsaas kan fornøyd fastslå at MTV Nordic spiller Briskeby, mens de har sagt blankt nei til selskapets andre internasjonale storsatsing, Sissel og Espen Lind-videoen «Where The Lost Ones Go».

Svensk veksthus

- MTV spiller 17 svenske musikkvideoer og én norsk. Vitner ikke det om en diskriminering av norsk musikk, Singsaas?

- Nei, jeg tror faktisk forholdet mellom svensk og norsk popmusikk er 17 til én. Svensk musikk er 17 ganger mer MTV-tilpasset enn norsk musikk, hevder den norske platedirektøren.

MTV Nordic ble lansert som en del av musikkanalens soning sommeren 1998. Målet var å markedstilpasse seg Norden ved blant annet å fange opp og spille nordiske artister som er populære i Norden.

«Vårt mål er at MTV skal bli et veksthus for nordiske artister,» uttalte MTVs programsjef Eric Kearley til Dagbladet 14 april 1998.

Men MTV Nordic har bare blitt et veksthus for svenske artister. På forrige ukes liste over MTV Nordics nordiske prioriteringer, er det bare én norsk, én finsk, én dansk og altså 17 svenske videoer. En slik fordeling er regelen mye mer enn unntaket på den svært så blå-gule MTV. Siden i fjor sommer er det bare Briskeby og reklameartisten D'lay som har opplevd en viss rotasjon. Fra og med denne uka er også Bergens-gruppa Kings Of Convenience og deres «Toxic Girl» spillelistet.

For billige

Dette beror ikke på diskriminering, hevder Anna Mårselius som sitter i Stockholm og setter sammen MTVs nordiske spilleliste.

- Men det er en kjensgjerning at det legges ned mer penger på musikkvideoer i Sverige enn i Norge. Og kvaliteten på en video avgjøres ofte av hvor mye penger man legger ned for å lage den, sier Mårselius.

Hun trekker fram tre andre årsaker til at norske artister sliter med å få MTV-aksept:

  • Det lages få musikkvideoer i Norge.
  • Norge mangler en kultur for musikkvideoer, slik Sverige har.
  • Norske artister har sjelden utgivelse over hele Norden.

    - Det er viktig for oss at platene til de artistene vi spiller er tilgjengelig over hele Norden. Der har nok norske artister et problem. Det er sjelden de blir gitt ut over hele Norden samtidig, sier Mårselius.

<B>UNNTAKET:</B> Briskebyvideoen «Propaganda» er nå på «Hot» rotasjon på MTV Nordic. Men musikkkanalens nordiske satsing er en stor skuffelse for norsk musikkliv.