Norsk MTV-fiasko

MTV satser på nordisk musikk og på Norden som marked i sin MTV Nordic-satsing. Men kanalen bryr seg lite om norsk musikk. Bare én av 20 nordiske videoer kanalen prioriterer er norske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Briskeby er første norske artister siden Lene Marlin som opplever høyrotasjon på MTVs kanal for Norden, MTV Nordic. Med betegnelsen «Hot» er Briskeby-videoen «Propaganda» sikret 25 spillinger i uka.

Men på den samme nordiske delen av MTV er hele 17 svenske artister playlistet.

- Det er svært få norske artister som passer inn på MTV. Skal vi være ærlige, er det vel egentlig ingen norske artister vi savner på MTV, sier direktør i Universal Music, Petter Singsaas. Singsaas kan fornøyd fastslå at MTV Nordic spiller Briskeby, mens de har sagt blankt nei til selskapets andre internasjonale storsatsing, Sissel og Espen Lind-videoen «Where The Lost Ones Go».

Svensk veksthus

- MTV spiller 17 svenske musikkvideoer og én norsk. Vitner ikke det om en diskriminering av norsk musikk, Singsaas?

- Nei, jeg tror faktisk forholdet mellom svensk og norsk popmusikk er 17 til én. Svensk musikk er 17 ganger mer MTV-tilpasset enn norsk musikk, hevder den norske platedirektøren.

MTV Nordic ble lansert som en del av musikkanalens soning sommeren 1998. Målet var å markedstilpasse seg Norden ved blant annet å fange opp og spille nordiske artister som er populære i Norden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer