SPØRSMÅL: Hadia Tajik har fått en rekke spørsmål angående ekteskap og religion. I dette innlegget skriver en norsk muslim gift med en ikke-muslim om islam, ekteskap, og liberalisering.  Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
SPØRSMÅL: Hadia Tajik har fått en rekke spørsmål angående ekteskap og religion. I dette innlegget skriver en norsk muslim gift med en ikke-muslim om islam, ekteskap, og liberalisering. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Norsk muslim: - Jeg skal gifte meg i kirken

Ironisk nok var det kirken som tilbød det nærmeste jeg kan komme en høytidelig seremoni.

Meninger

Jeg er norsk muslim. Det samme er Hadia Tajik. Hun er født inn i en muslimsk familie, mens jeg valgte å konvertere til islam. Jeg er gift med en norsk mann som ikke er muslim. Det har Hadia også valgt å gjøre. Vi er begge norske kvinner som har valgt å identifisere oss som muslimer uten å påberope oss å være bokstavtro tolkere av religionen islam av den grunn.

Det er det stadig flere nordmenn med muslimsk tilknytning som velger å gjøre. Vi har også flere kjendis-muslimer som er leger, akademikere, forfattere, journalister, spaltister, reportere, sangere, skuespillere, underholdere, programledere, filmregissører med mer, og ikke minst flere svært kjente muslimske politikere. Noen av disse velger å ta islam med i debatten rundt sitt arbeid og det de bidrar med, mens andre snakker kun om dette når de blir spurt.

For det ser ut til at vi ikke kan la være å grafse i deres flerkulturelle liv, familiebakgrunn, etnisitet eller tro — når den er noe annet enn blendahvit og vanlig. Selv den unge rap-artisten Arshad Maimouni fikk spørsmål om islam og tilhørighet hos TV2 da han lanserte sitt første album. Verken hans musikk eller kunstneriske image har noen tilknytning til religion.  

Hadia har vært proaktiv som politiker og gitt oss det vi har trengt å vite om henne før noen har stilt disse spørsmålene. Men da hun i fjor sommer giftet seg med sin samboer over lengre tid var det ingen som sa noe. At det nå er noen som prøver å lage et poeng av det er bare som forventet. Hadia parerte som vanlig, briljant. Hun er den tøffeste dama jeg kjenner, som både er høflig, saklig, varm og personlig. Og hurra for at hun svarte! Det er akkurat slikt snakk som kan vokse seg til sosial kontroll over de som ikke har en så sterk ryggrad eller et nettverk av positive mennesker å støtte seg på.  

Da jeg møtte en mann jeg skulle komme til å bli veldig glad i som ikke er muslim, oppsto behovet for å ta valg. For meg som har en spirituell tilknytning til islam hvor bønn og kjærlighet står i sentrum for min tro, ble det nødvendig å redefinere min identitet. Ville min status som norsk muslim forandre seg hvis jeg brøt med de konvensjonelle reglene? Og hva ville det bety for meg? I mitt tilfelle, som konvertert muslim, visste jeg at det ville bety kritikk fra andre såkalt «praktiserende muslimer», mens muslimer som anser seg selv for å være moderne, liberale, kulturelle, frafalne, sekulære eller progressive ville heie oss frem på lik linje med andre nordmenn.

Det var også det som skjedde da vi på Akershus Festning 18. mai 2013 inngikk en islamsk ekteskapskontrakt, også kalt nikah. Vi var, så vidt meg bekjent, de første i Norge som fikk en islamsk velsignelse av en imam, der en muslimsk kvinne gifter seg med en ikke-muslimsk mann. Islamsk teologi tillater kun ekteskap mellom muslimske menn og muslimske, kristne eller jødiske kvinner. Til tross for at flere ønsker en modernisering av tradisjonell islamsk teologi har det stort sett vært utbrytere og revolusjonære som har våget å gjøre noe annet.

Av alle de muslimske kvinnene som gifter seg med en mann som ikke er muslim blir alternativet å benytte seg av en juridisk ikke-religiøs ekteskapsinngåelse. Det er mange som identifiser seg som muslimer selv om de ikke føler seg veldig religiøse, derfor er borgerlig ekteskapsinngåelse brukt. Jeg ønsker ikke dette. For meg var det viktig å få en velsignelse av vårt samliv. Vi fikk hjelp av en homofil aktivist-imam fra USA ved navn Daayiee Abdullah, som selv er konvertitt til islam. Han har vigselsrett i USA, men ikke her. Hans arbeid er ikke anerkjent av islamske teologer eller de store moskéene, men «Muslims for Progressive Values» vokser stadig. I høst starter imamen og flere andre lærde en nettbasert utdannelse innen progressiv islam. Jeg håper å delta i denne, og ønsker meg at flere norske imamer også våger å tenke nytt.

A-Magasinet omtalte oss i artikkelen «Forbudt kjærlighet» som ble publisert 21. juni 2013. Akkurat nå henger det en hvit prinsessekjole i klesskapet mitt å venter på et nytt bryllup. Vi har valgt å gjennomføre en ekteskapsinngåelse til, som også blir juridisk bindende. For oss som ikke er velkomne til vigsel i moskéen, sto valget mellom en borgerlig vielse, en humanistisk, holistisk eller å gifte oss i kirken. Som to etnisk norske nordmenn har kirken en viktig plass i vår kulturtradisjon, uansett tro. Det er kirkebygget som samler folket og har formet oss gjennom sine ritualer fra livets begynnelse til slutt gjennom tusen år.

Ironisk nok er mine trosbrødre, bøkenes folk som Koranen kaller de kristne, det nærmeste jeg kommer en høytidelig ekteskapsinngåelse i Norge. Humanistene som fornekter Guds eksistens kan ikke på noen måte skape det rommet jeg trenger, mens en dommer på tinghuset like gjerne ilegger en dom for et straffbart forhold, som i et kjærlighetsbånd. Vi ønsker oss noe mer ut av den store dagen, derfor har vi vært så heldige å skulle få lov til å bli viet av en prest i Den norske kirke. Det syns jeg er romslig og raust. I grunn slik jeg kjenner både Jesus og Mohammed fvmh (fred være med ham).  

Ja, jeg har fått flere spørsmål om jeg nå har blitt kristen igjen, men det har jeg altså ikke blitt. Jeg syns det er greit at folk spør, det er bedre å spørre enn å anta. Det er også lov å spørre Hadias ektemann, Stefan Heggelund om han har konvertert. Men det som ikke er greit er å kreve at enhver muslim skal stå skolerett for sharia eller tradisjonell islamsk teologi. Det er heller ikke greit å kreve eller forvente at alle som identifiserer seg som muslim skal måtte tale på vegne av verdens muslimer.  

Det er på høy tid å la vårt norske demokrati og frihetselskende folk få gjøre hva de selv vil. Alle ikke-muslimer får åpenbart lov til det. «Muslim»og «islam» er brennhete ord i media, kanskje med rette når vi ser hvilke konflikter religiøs politikk og ekstremisme har ført til i andre verdensdeler. Tross globaliseringen er lille Norge og våre norske muslimer noe ganske annet.

Ca. 180 000 har muslimsk bakgrunn i Norge, hvor mange av disse som anser seg for å være religiøse eller «praktiserende» vet ingen sikkert, men tallet er langt mindre. Av de få som blir religiøse fanatikere og terrorsympatisører teller vi under 100 som PST har rapportert om.  Det utgjør en mikroskopisk andel. Terrorsympatisører bør etter min mening ikke bli omtalt som muslimer i media. Det gjør de ikke i muslimske land, noe som viser forskjellen på tankegangen der hvor «alle» er muslimer. Vi må ikke la islamofobe rasister og høyreekstreme nasjonalister få sette dagsordenen for bruk av titler eller definisjonen av disse. En muslim er ikke én type menneske eller ett spesielt levesett.  

Jeg ønsker meg at Islamsk Råd Norge var tydeligere advokater for muslimers rett til å være enkeltmennesker og ta egne valg. Paraplyorganisasjonen har som oppgave å ivareta sine 60 000 muslimers interesser. Hadia Tajik er ikke en muslimsk predikant, hun er en av Norges beste politikere og en rollemodell for nordmenn med mot i brystet, vett i pannen og stål i ben og armer.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.