Norsk nasjonalromantikk selger joggesko

Nike bruker Grieg.

(Dagbladet.no): Den amerikanske utstyrsgiganten har valgt Griegs a-moll-konsert som musikalsk bakteppe i sin siste reklamefilm.

Filmen er et ledd i Nikes satsning mot toppidrettsutøvere og vises akkurat nå verden over, skriver NRK.no. Reklamen handler om en pianist som har forsovet seg til hans opptreden på den himmelske freds plass i Kina. Den kinesiske pianisten tar rollen som supersyklisten Lance Armstrong og suser avgårde gjennom Beijings gater. Og selvfølgelig, pianisten når akkurat å sette seg på pianokrakken i det dirigenten slår første slag.

Det fritt frem for å bruke Griegs musikk, siden opphavsretten går ut etter 70 år. Og det synes tydelig fungerende direktør ved Edvard Griegs museum i Bergen er helt fint.

- Dette er helt topp, og det er veldig morsomt å bli assosiert med topp kvalitet og tempo, sier direktør Ragna Sofie Grung Moe til NRK.

Det har jo vært mye snakk om kultursponsing i den siste tida, og spesielt etter det spektakulære ranet av Edward Munchs Skrik og Madonna fra Munch-museét på Tøyen i Oslo. Nikes bruk av Grieg har da også satt fart i direktøren, som nå har fått et lite spark bak i jakt på nye sponsorer.

- Jeg synes det er inspirerende, sier Grung Moe.

Se filmen

LANCE:</B> Lance Armstrongs seks seiere på rad i Tour de France har skaffet ham et par svære sponsorer. En av dem er Nike.