Norsk på norsk i krise

Det er bare rapperne som tar vare på morsmålet under Bylarm. - Det har aldri vært så ille som nå, sier norskforkjemperen Jan Eggum.

BERGEN (Dagbladet): - Det er usannsynlig dårlig stilt. Jeg har skreket ulv i mange år og fått både pepper og ros. Men slik det ser ut på Bylarm nå, har det aldri vært så ille nå, sier visesanger og gitarkamerat Jan Eggum til Dagbladet. I dag skal Eggum sammen med Bjørn Eidsvåg, Magnus Grønneberg fra CC Cowboys, Elling Borgersrud fra Gatas Parlament, Kari Bremnes og litteraturviteren Eirik Vassenden diskutere rock- og rappteksters samtidslyriske potensial, i et Bylarm-panel.

Oppvarming

I går kveld samlet Dagbladet de fire førstnevnte til en oppvarmingsrunde. Og går det som de vil, dreier de gjerne paneldebatten i retning av årets rekordlave norskandel.

- Det er rapperne som redder oss nå. Det gis beskjeder i hip hop på samme måte som protestvisene gjorde på sekstitallet. De har trøkk og innhold, og de gjør det på norsk, konstaterer Bjørn Eidsvåg.

Elling Borgersrud i Gatas Parlament har rappet på norsk siden 1993. Da var de sørgelig alene. Nå er hip hop på norsk en selvfølge.

- Fra mitt rapp-perspektiv er jo tendensen omvendt av hva den er for rocken. Omslaget kom i 2000. Nå begynner kidsa å rappe på norsk med en gang, sier Elling.

Trønderbandet Null$katte$nylterne er enslig norsksyngende svale blant rockerne som er med på Bylarm 2004.

Side Brok, Dirty Oppland, multispråklige Equicez og Alarm-nominerte Spetakkel representerer en sjanger og en generasjon som i motsetning til rockkollegene omfavner morsmålet.

Måtte grave dypt

- Dette gjenspeiler bidragene som ble sendt inn. Og vel så det, sier bookingsjef for Bylarm, Runar Eggesvik.

Han måtte grave dypt i programmet og hente opp samiske Vajas og danske Under Byen for å finne ytterligere eksempler på morsmålsband som spiller under Bylarm.

- Dette handler selvsagt om at det er enklere å nå ut i utlandet hvis du synger på engelsk, mener Eggesvik.

- Behovet for å bli verdensberømt er så stort. Men norske musikkframganger i utlandet er veldig opphausset. Det som ikke sies, er for eksempel at Wenche Myhre fortsatt er den største norske artisten i Tyskland, sier Eidsvåg.

- Utlandet for meg betyr ferie. Det er noe stort som er langt borte, mener Grønneberg.

- Band som synger på engelsk, dreier automatisk fokuset mer over på musikken. Det kan være et dritbra band uten noe å melde. Så fort du synger på norsk, glemmer de musikken, sier Jan Eggum.

- Jeg er utrolig glad for at jeg stolte på å synge på norsk. Det ligger en feighet i å unngå det norske språket, mener Magnus Grønneberg.

For Åsmund Prytz, som skriver tekstene til trønderpunkrockerne Null$katte$nylterne, har det aldri vært noe alternativ å synge på engelsk.

- Etter å ha fått utdelt diplom av Åge Aleksandersen under fotballcupen i Namsos midt på åttitallet, måte man starte med rock og synge på norsk. Vi har laget sanger på engelsk, men det er aldri blitt noe ut av dem. Og vi har spilt 40 konserter forskjellige steder i Europa, sier Prytz til Dagbladet.

NORSKADELEN: I dag skal (f.v.) Jan Eggum, Bjørn Eidsvåg, Elling Borgersrud fra Gatas Parlament og Magnus Grønneberg fra CC Cowboys diskutere rock- og rapptekster i et Bylarm-panel. Vi samlet de fire til en oppvarmingsrunde i går kveld.