Norsk regissør hylles i Danmark

Les danske anmelderes dom over Mørk-Eidems «Hamlet».

(Dagbladet.no): Lørdag hadde «Hamlet» premiere på Store scene på Skuespilhuset i København.

«Hamlet» var forestillinga som fikk æren av å åpne Skuespilhuset, en utvidelse av Det kongelige teater som har vært planlagt i hele 130 år.

De fleste danske anmeldelsene er panegyriske, og ved siden av hovedrolleinnehaver Nicolas Bro, er det den norske regissøren Alexander Mørk-Eidem (36) som får mest skryt.

Grandios opplevelse

- I det hele tatt spenner Alexander Mørk-Eidem suverent teksten opp mellom tradisjon og fornyelse, teater og virkelighet, fantasi og virkelighet i sin overlegne iscenesettelse, der han tillater seg å klippe i Shakespeare og flytte rundt på komponentene. Det må man gjerne når man har et mål med det - og når forestillinga vinner på det, skriver Jakob Steen Olsen i Berlingske tidene, om oppsetninga han kaller imponerende.

Lene Kryger i Fyens Stiftstidende roser skuespillerne og kostymene, før hun kommer til følgende konklusjon:

- Det er den norske regissøren Alexander Mørk-Eidem som, med sin selvfølgelige bruk av hverdagsspråk og hint til vår tid, kombinert med sans for tragedien og det spektakulære drama, gjør denne «Hamlet» til en grandios opplevelse.

Og fortsetter:

FÅR ROS: Alexander Mørk-Eidem fikk seg nok en hyggelig opplevelse da han åpnet avisene og leste danske anmelderes dom over «Hamlet» tidligere i dag. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD
FÅR ROS: Alexander Mørk-Eidem fikk seg nok en hyggelig opplevelse da han åpnet avisene og leste danske anmelderes dom over «Hamlet» tidligere i dag. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer

- Hver tid har sin Hamlet, og med Nicolas Bros provoserende, kompromissløse og bevegede spill og Alexander Mørk-Eidems respektløse tekstbearbeidelse og instruksjon har vi fått vår!

Lyrisk reise

Signe Ravn, Cand.mag. i teatervitenskap og anmelder i MetroXpress, skriver at det er helt på sin plass å rose skuespillsjef Mikkel Harder Munck-Hansen for avgjørelsen om å slippe til den norske regissøren:

- Mørk-Eidem har på fornemt vis sakset Shakespeare fram til 2008 uten å miste poesien i gulvet. Hans «Hamlet» tar oss i hånden og fører oss ut på en elegant lyrisk reise med klassikeren, gjennom tiden og med tiden. Fint illustrert ved den diskrete utvikling som tar skuespillerne fra hverdagstøy til Shakespeare-skrud, komplett med korsett, kappe og kårde, mener Ravn.

Informations anmelder Anne Middelboe Christensen er helt enig:

- Den norske regissør Alexander Mørk-Eidem har et fast dobbeltgrep om denne Hamlet. Han vil både vise Hamlet som maktprovokatør og som følelsesmenneske. Men framfor alt som en handlingens mann, hvis indre tvil reduseres til en kortvarig, depressiv ruging og sorg, som hurtig eksploderer i en utøylelig hevn. Den 36-årige Mørk-Eidems perspektiv er det globale, mener Christensen.

Ujevn og uferdig

Selv om de aller fleste anmelderne har latt seg imponere, er ikke alle like overbeviste. Per Theil i iByen triller riktignok en firer på terningen, men mener at forestillinga er ujevn og uferdig, spesielt etter pausen.

- Det er synd for skuespillerne, og synd for en iscenesetter som viser - og før har vist - hvor mye teater det er i ham, konkluderer Theil.

Også Henrik Lyding i Jyllands-Posten bruker ordet ujevn, men han mener likevel at «Hamlet» er velspilt og frisk.

Stykket skal spilles på Skuespilhuset fram til 11. april. Ifølge Information er forestillinga utsolgt til og med 16. mars, men teaterets hjemmeside viser at det er få eller ingen ledige plasser også til de resterende datoene.