VERDT Å SATSE PÅ: Norge må satse enda mer på turisme, mener artikkelforfatteren. Her fra Flåmsbana, som i 2014 ble kåret til verdens beste togreise av Lonely Planet Traveller. Foto: NTB Scanpix
VERDT Å SATSE PÅ: Norge må satse enda mer på turisme, mener artikkelforfatteren. Her fra Flåmsbana, som i 2014 ble kåret til verdens beste togreise av Lonely Planet Traveller. Foto: NTB ScanpixVis mer

Norsk reiseliv er en flott og naturlig motpart til vår dyrebare olje

Oljepris ned gir billigere krone og ditto flere besøkende til fjorder, fjell, kyst og by. 

Meninger

På verdensbasis i dag står ni prosent av all handel i turismen og reiselivets tegn. Og det vokser. Her bør Norge som nasjon og destinasjon henge enda bedre med: Som oljens motsats, som framtid for kommende slekter, som potensielt en av de beste ferie- og turistnasjoner, som stolt vertsnasjon.

Man skal ikke grave dypt i forskermaterien for å forstå at norsk reiseliv er en naturlig motpart til vår dyrebare olje. Oljepris ned gir billigere krone og ditto flere besøkende til fjorder, fjell, kyst og by. Selvsagt allokerer oljen og industri også penger til reiseliv og spesielt byene, men vi har noe unikt å ivareta som vil overleve både olje og generasjoner. Og – det bør satses på.

Reiselivet er en menneskebestemt industri, det er turisten, gjesten som bestemmer. Og – det er menneskene i turistens møtesoner som er en av de viktigste ressursene. For et hotell eller restaurant er det primært alltid de ansatte som utgjør den viktigste ressursen, for reiselivet og da spesielt norsk reiseliv må dette deles med de ulike destinasjonene vi er så heldige å forvalte. Norsk natur er unik, få kan konkurrere med det vi tilbyr og få om noen har samme faglige forutsetning for å forvalte både natur og mennesket, gjesten, turisten. Med kokker i verdensklassen, med verdens nest eldste hotellhøgskole, med fagbrevutdanning i mange servicefelt og mange stolte, dyktige medarbeidere i fjordarmer, bygater og fjelltopper.

Men vi må toppe det hele. Vi må yte topp service av super kvalitet, med faglig stolthet, rammen som en av verdens naturperler har vi jo. Ikke kan vi konkurrere på pris for den enkelte turist og gjest, riktignok vil svekket krone lokke reiseselskaper, cruiserederier og flyselskap, men for den enkelte turist og gjest må vi levere kvalitetsservice i toppklasse.

Så hva gjør vi? Hva skal til? Hva mangler vi?

  • Flere og flere land satser på en turistminister. Det er framtidsplanlegging.
  • Statusheving: Vi må anerkjenne og verdsette de som drifter service i dagliglivet mer, fag er stolthet også innenfor servicenæringen. Stoltheten må begynne med den enkelte servicearbeider.
  • Bedrifter innenfor service bør investere mer i sine medarbeidere, læring blir man aldri ferdig med. Å unnlate å drive utvikling kan være dyrt.
  • Skoleringen må heves. Et fagbrev innen servering eller kokkelering må verdsettes bedre. Som mange andre yrker her til lands er dette og fag med stor F. Spesielt servitørfaget må profileres mer og bedre.

Det er fire korte eksempler, og det finnes mange flere der ute. Så servicebedrifter og servicearbeidere, engasjer dere og husk at god service slår pris, både til frokost, lunch og kvelds!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook