Norsk skamhistorie

De siste åra har flere rettet et betimelig søkelys på jødenes skjebne i Norge under annen verdenskrig. Nå kommer Jan Erik Volds bidrag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Espen Søbyes «Kathe, alltid vært i Norge» (2003) er nok den mest kjente. Verket «Jødehat. Antisemittismens historie fra antikken til i dag» (2005) burde vært lest av flere. Dokumentarfilmen «Mannen som elsket Haugesund» (2004), regissert av Jon Haukeland og Tore Vollan, fikk et stort publikum. Den tar for seg den norske handelsmannen Moritz Rabinowitz’ skjebne i Haugesund fram til han ble slått i hjel i Sachsenhausen 27. februar 1942.

Det siste bidraget til dette lenge underkommuniserte kapitlet i norsk historie – «Ruth Maiers dagbok» – fortjener alle de leserne Norge kan oppdrive.

Donau

Felles for Kathe, Moritz og Ruth er at de ble fanget av tyskerne i Norge, med bistand fra velvillige norske politimenn, og sendt av gårde til tyske massemordfabrikker. Ruth, i likhet med Kathe, gikk om bord skipet Donau i november 1942, sammen med et halvt hundre andre jøder. Kathe var femten, Ruth rakk å bli 22 år før hun ble drept i Auschwitz 1. desember 1942.

Moritz og Kathe var fullintegrerte nordmenn. Ruth Maier flyktet fra et jødefiendtlig Østerrike i siste liten, i 1939. Oppholdet i Norge skulle egentlig være midlertidig Målet var USA, der hun skulle gjenforenes med sin søster og mor, som var i Storbritannia. Uheldigvis for Ruth trivdes hun for godt på Lillestrøm. I begynnelsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer