Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Norsk skole har ikke realfag

De få som gløder har neppe fått inspirasjonen på skolen.

MER PRAKSIS Barna må få bruke tiden på eksperimenter, ikke bare boklesing, mener artikkelforfatteren Foto: Dolores Ochoa / AP / NTB Scanpix
MER PRAKSIS Barna må få bruke tiden på eksperimenter, ikke bare boklesing, mener artikkelforfatteren Foto: Dolores Ochoa / AP / NTB Scanpix Vis mer

Svært få elever har sett gjennom et mikroskop i skoletida, før de begynner på ungdomsskolen. Eller vært i et ekte laboratorium i skolesammenheng. Rapport etter rapport konkluderer med at noe er galt i norsk skole. Særlig på realfagsiden. Det som er galt er at det ikke er noe særlig realfag der. I skolen altså.

Skolen trenger to ting. Realfag på den måten realfag skal gjøres, med eksperimenter. Og bruk av den vitenskapelige metoden. Tallenes tale er slemme. Realfagene er i krise. Undersøkelsene viser at det vi er aller dårligst på er analytisk forståelse. Som er det vi trenger mest i realfag.

Problemet er åpenbart hvis du ser inn i klasserommet. Hva skjer der? Læreren forteller elevene noe i lyttekroken. Elevene får oppgaver som de skal løse selv eller i grupper. De tegner. Fargelegger. Norsk, samfunnsfag, RLE, naturfag. Det er det samme uansett. Det er ei bok med tekst. Det leses og letes informasjon som så reproduseres i tekst eller tegning.

Hege Tunstad er blogger og realist
Hege Tunstad er blogger og realist Vis mer

På barnetrinnet skal elevene få totalt 328 timer naturfag. Til sammenlikning er det 427 timer med religion, livssyn og etikk (RLE). Fagene undervises i praksis likt. Timetallet alene viser at realfag ikke er en satsing.

Jeg er forundret over at det går barn ut fra skolen med interesse for realfag. De få som gløder har neppe fått inspirasjonen på skolen. Aktive foreldre står bak. Samtidig ser vi stadig flere mennesker som vokser opp uten å lære noen variant av den vitenskapelige metode.

Vi er i ferd med å bli en nasjon av dumminger som ikke vet vårt eget beste. Så ender vi med at staten må ta ansvar og regulere alt ifra kosthold til fritidsaktiviteter fordi folk ikke skjønner at det de gjør er dumt. Og alt kan ledes tilbake til det faktum at vi aldri får lære hvordan vi stiller spørsmål ved påstandene i all den informasjonen vi møter til enhver tid. Den vitenskapelige metoden har aldri vært viktigere.

Det finnes lyspunkt. Skoler som har gjort det allerede. Tolket læreplanene på sin egen måte. Nå må vi gjøre et sentralt grep. Fjerne bokundervisningen i naturfag. Øke timetallet. Sette av en hel dag hver uke, hele barneskolen. Bruke tiden på eksperimenter. Da vil barna lære seg å stille spørsmål, forme en hypotese eller påstand, og deretter kritisk finne ut hva som faktisk stemmer. De får også noe praktisk å bruke matematikk på, når regneartene inkluderes i eksperimentene. Realfagene, vitenskapen, er så gøy at alt vi trenger å gjøre er å la barna få tilgang på den.

En lengre versjon av teksten finner du på Tunstads blogg

Følg oss på Twitter
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media