Amazon Prime

Norsk strømmeslakt går verden rundt

Forbrukerrådets nye rapport, hvor Amazon Prime beskyldes for «utstrakt bruk av manipulativt design», vekker interesse hos verdens største medier.

STORDRAMA: History-serien Vikings er en av seriene som er tilgjengelig på Amazon Prime. Her ser man skuespiller Clive Standen som Rollo i sesong 3. Foto: History
STORDRAMA: History-serien Vikings er en av seriene som er tilgjengelig på Amazon Prime. Her ser man skuespiller Clive Standen som Rollo i sesong 3. Foto: History Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nyheten om at Forbrukerrådet i Norge har klaget inn strømmegiganten Amazon Prime til det norske Forbrukertilsynet for brudd på markedsføringsloven, går verden rundt.

- Vi dukker opp over det hele. Nå ringte akkurat The New York Times, sier fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, til Dagbladet.

Manipulerende design

En av dagens mest leste saker hos BBC er kringkasterens omtale av den norske rapporten som ble offentliggjort i dag, og som går rett i strupen på selskapet til verdens nest rikeste, Jeff Besos' Amazon. Forbes er en annen stor publisist som skriver om «The Norwegian Consumer Council».

Rapporten heter «You Can Log Out, But You Can Never Leave». Der har Forbrukerrådet synliggjort at oppsigelsesprosedyren for Prime er komplisert, svært lang og har gjennomgående og utstrakt bruk av manipulativt design, skriver de.

Ifølge Forbrukerrådet gjør Amazon kanselleringsprosessen vanskelig ved å:

  • tvinge deg gjennom en rekke sider hvor man gang på gang må bekrefte at man ønsker å si opp.
  • forvirre og gjemme valgene ved bruk av design og tekst.
  • true og lokke med alle fordelene du mister – og stille spørsmål om du egentlig vet hva du er i ferd med å gjøre.

En rekke land går sammen

I alt 16 forbrukerorganisasjoner i Europa, inkludert land som Danmark, Hellas, Sveits og Nederland, og USA går til aksjon mot Amazon på bakgrunn av rapporten, og ber sine tilsyn se nærmere på problematikken.

Myrstad ønsker at verden tar stilling til «om prosedyren for å avslutte abonnement på tjenesten Amazon Prime er i strid med markedsføringslovens regler om urimelig handelspraksis».

AMAZON-FJES: Sacha Baron Cohen som Borat finner du på Amazon Prime. Video: Amazon Prime Vis mer

Global offensiv

Ifølge Forbrukerrådet er offensiven en del av deres digitale satsing på såkalt «manipulativt design», også kjent som «dark patterns». Det forklares slik:

«Brukerdesign som er laget for å lede forbrukere til å ta valg som er i tjenesteleverandørs interesser. Det innebærer for eksempel at det som regel er mye lettere å tegne et abonnement enn å si det opp, eller at man blir lurt til å gi fra seg personopplysninger».

- Mange forbrukere er i avtaler de ikke ønsker å være i. En spørreundersøkelse viser at 25 prosent av nordmenn abonnerer på en tjeneste de ikke ønsker. Da er det klart at det er snakk om en del penger og at manipulerende design er et problem, sier Myrstad, og fortsetter:

- Vi håper at dette kan få globale konsekvenser. Derfor har vi alliert oss med en rekke land i Europa og USA. Vi ønsker en juridisk avklaring på om dette er lov og vi mener Amazon bryter loven. Gjør de det kan de få en bot, men vi håper også at vi skaper presedens, slik at det blir mer rettferdig og enklere å være forbruker på nettet i dag.

Avviser kritikken

Amazon nekter for påstandene om manipulering av brukerne. I en uttalelse til BBC står det at selskapet «gjør det klart og enkelt for Prime-medlemmer og kansellere abonnementet når som helst. Enten via noen få klikk online, en kjapp telefonsamtale eller ved å skru av autofornyelsesfunksjonen under medlemsskapsinnstillinger.».

Selskapet legger til at «kundetillit er i kjernen av alle tjenestene og produktene våre og vi avviser påstanden om at vår kanselleringsprosess er urettferdig eller skaper usikkerhet.».

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer