Norsk tv-mat til Kina

Matserien «New Scandinavian Cooking» med Andreas Viestad skal nå vises på riksdekkende tv-kanaler i Kina og Tyskland. Den kan også ses av finske og italienske tv-tittere.

Serien ble først vist i USA og på BBC Food.

- Realistiske seertall vil være rundt 100- 150 millioner i Kina, sier Anders Sæther.

Han er Andreas Viestads kompis og produsent for den stadig mer populære matserien.

«New Scandinavian Cooking» skal til høsten vises på CCTV10, en riksdekkende tv-kanal i Kina. Det er også inngått avtale om visning i Tyskland i NDR-systemet (Nord Deutsche Rundfunk), som sikrer riksdekkende visning der.

- Det eksotiske spiller en viktig rolle. Det at vi lager disse programmene utendørs, gjør det ekstra spennende og interessant, sier Sæther.

Opplevelses-tv

13 episoder à 28 minutter er allerede blitt vist én gang i USA, og går nå i reprise. 13 nye episoder er under produksjon.

Ifølge Sæther er dette opplevelses-tv med mat i sentrum.

- Det er en måte å reise på. Du får opplevelsene inn i stua via tv-skjermen, sier han. Viestad prøver å gjøre det kjente eksotisk og det eksotiske litt ufarlig.

- Jeg synes ikke jeg klarer å være så strømlinjeformet, derfor er jeg overrasket over at det fenger sånn som det gjør, sier Viestad.

Universell interesse

- Jeg blir både glad og overrasket hver gang jeg opplever at blandingen av en god historie og ganske tilgjengelig mat faktisk har universell interesse, sier Viestad.

Sæther og produksjonsselskapet Nett-TV gjorde jobben da de presenterte programideen for amerikanske tv-selskaper. Nå har de en agent i New York. Fremdeles består teamet bak «New Scandinavian Cooking» bare av seks- sju personer, og de har ikke noe ønske om å bli flere.

- Nå har vi oversikten og muligheten til å ta ting litt på sparket. Det eneste vi risikerer, er å bli utrolig slitne etter hver jobb, men det er helt greit, sier Viestad.

At det etter hvert er så mange som kan se hans matprogrammer, er så stort at han nesten ikke klarer å forestille seg det.

POPULÆRT KJØKKEN: Andreas Viestad (t.v.) og Anders Sæther, her på Viestads kjøkken i Oslo, har med «New Scandinavian Cooking» laget en av de største livsstilsproduksjonene i verden. Matserien vises i USA, Finland, Italia og er solgt til Tyskland og Kina.