«Norsk TV-suksess: 18 timer med svømmende laks»

Utenlandske stormedier fascineres av nordmenns «kjedelige» TV-smak.

(Dagbladet): - Om du noensinne har sett på live-video av dyr, eller følt deg hypnotisert av å se på en peis på TV, da kan du muligens beskrive smaken din som litt norsk, skriver den store kanadiske TV og radio-stasjonen CBC.

NRK har hatt stor suksess med langsomme TV-konsept som «Hurtigruta. Minutt for Minutt» og «Nasjonal vedkveld». Sendingene har vært så populære at det har fått internasjonal oppmerksomhet.

«Kjedelig» TV-smak I forrige uke ble det kjent at NRK planlegger et nytt «langsomt» TV-konsept om strikking - minutt for minutt. Denne nyheten ble lovet eksklusivt bort til den amerikanske avisa «The Wall Street Journal», som følge av stor interesse for fenomenet.

Nå er det flere utenlandske medier som bemerker det som omtales som nordmenns «kjedelige TV-smak».

«Norges hit reality: 18 timer med svømmende laks», har Wall Street Journal titlet sin sak, med referanse til suksessprogrammet «Hurtigruta. Minutt for minutt» på NRK.

Men det var ikke alle her hjemme som likte kystpornoen:

- Hodeløst, platt, intetsigende, stygt og dørgende kjedelig, sa sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, da skipet nærmet seg siste stopp.

Utenlandske medier skriver likevel at nordmenn elsker kjedelige TV-programmer. NRK-programmer som «Bergensbanen. Minutt for Minutt» blir trukket frem som eksempel, i tillegg til VGTVs «verdens lengste intervju» med Hans Olav Lahlum, som var i slutten av mai.

Ideer på Twitter Programsjef i NRK, Rune Møklebust, er også intervjuet i saken og sier til den amerikanske avisa at: «Om konseptet føles litt for rart, da er man definitivt på rett vei».

CBC radio oppfordret også sitt kanadiske publikum til å publisere «kjedelig TV»-ideer på Twitter, som publikum mente kunne bli populære i Canada.

Blant forslagene var: «Se på lønnesirup som drypper ned i en bøtte» og «se en ydmyk bever som bygger en dam».

 POPULÆRT:  NRK- programmet «Hurtigruten - Minutt for minutt» samlet både seere og folk til kais. Her har Hurtigruta lagt til kai i Kirkenes.
Foto: Heiko Junge / Scanpix
POPULÆRT: NRK- programmet «Hurtigruten - Minutt for minutt» samlet både seere og folk til kais. Her har Hurtigruta lagt til kai i Kirkenes. Foto: Heiko Junge / Scanpix Vis mer