I AUSTIN: Kathtrine Synnes Finnskog og Mike Bell fra Music Norway, Erik Jansen fra Jansen Plateproduksjon og Hanne Kolstø - som har fått reisestøtte fra Music Norway - på Austin Convention Center. Foto: Øyvind Rønning
I AUSTIN: Kathtrine Synnes Finnskog og Mike Bell fra Music Norway, Erik Jansen fra Jansen Plateproduksjon og Hanne Kolstø - som har fått reisestøtte fra Music Norway - på Austin Convention Center. Foto: Øyvind RønningVis mer

Norske artister dropper verdens største musikkfestival

Bare åtte spiller - i fjor deltok 21.

AUSTIN (Dagbladet): Hvert år reiser mange norske artister over for å vise seg fram for bransjen under South By Southwest-festivalen (SXSW) i «verdens hovedstad for livemusikk».

Det er vinterens vakreste eventyr for musikkelskere, men med over 2200 artister kan det bli vanskelig å oppnå oppmerksomhet. Det er nok hovedgrunnen til at det bare er åtte norske artister og band som deltar i år.  I fjor var tallet 21.

Sverige har på sin side hele 24 artister i år, toppet med Laleh, Tove Lo og Tove Styrke.

- Prioriterer albumjobbing Monica Heldal og Carnival Kids var påmeldt, men ble hjemme. Terje Pedersen, norsk artistansvarlig i Warner Music, sier at det først og fremst handler om prioriteringer:  

- Monica ble lansert i USA i september, og turnerte i oktober og november. Vi besluttet tidlig - i samarbeid med Warner US/ADA - at vi ikke ville reise til SXSW for å gjøre en showcasejobb, men at det måtte være som en del av en ny turné eller flere spillejobber. Vi besluttet derfor å være hjemme og fokusere på den nye plata, som vi begynte å jobbe med i februar. Når det gjelder Canival Kids, så er grunnen at vi ønsker å fokusere på Norge og Storbritannia i første omgang, og tenker at timingen for SXSW vil være bedre neste år, sier Pedersen, som avviser at beslutningen har noe med endringene i musikkbransjen å gjøre.
 
- Kamp om oppmerksomheten Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway - som støtter norske artister på veien til SXSW om de har vist at de har en god plan for turen - har følgende forklaring på hvorfor det er færre som reiser i år:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- SXSW er verdens største musikkonferanse, og kampen om oppmerksomheten er stor. Store internasjonale artistnavn bruker SXSW som en lanseringsplattform, og da investeres det mye penger. Å slåss mot marketingmuskler som dette er tøft for uetablerte artister, sier Finnskog. Men hun legger også til:

- Profesjonalisering - Jeg synes at norske artister blir bedre og flinkere til å fokusere og planlegge internasjonal satsing. Profesjonalisering, i takt med tøffere økonomi i musikkindustrien, bidrar til å man må planlegge bedre og lengre. SXSW er er god erfaring, men den kan raskt koste mer enn den smaker, Ikke minst er forventningene til hva SXSW skal gjøre for karrieren din blitt mer realistiske. I takt med økende etterspørsel har jo også flere norske artister mulighet til å prioritere bort SXSW i denne omgangen, og de kan bruke SXSW bedre når forholdene for å investere i USA ligger bedre til rette. Tilstedeværelse i markedene der norsk musikk opplever momentum er viktig. Mulighetene for å møte gode kontakter i år er definitivt til stede, sier Finnskog, som i går snakket om Music Norway i The Oslo Lounge, et møtested for innovative selskaper under festivalen - i regi av Oslo Business Region.

Sender to En av dem som fortsatt har tro på festivalen er Jansen Platepoduksjon, som i praksis er Erik Jansen.

To av hans artister spiller i år, Hanne Kolstø og Death By Unga Bunga.

I tillegg til flere andre konserter spiller begge på Sounds from Norway, som Jansen og Ruben Nesse i Brilliance Records arrangerer på utestedet Icenhauer's fredag kveld.

- Sounds From Norway er en offisiell SXSW-event som de spurte meg og Ruben om vi kunne stelle istand ifjor for å presentere de norske bandene på en god måte. Det gikk veldig veldig bra, og vi gjør det igjen i år. Vi opplevde at mange bransjeaktører i USA kom på kvelden, og det er også målet i år, sier Jansen, som i tillegg putter Marit Larsen, Cold Mailman og Haust på den helnorske scenen.
Radiolistet - For min egen del er SXSW en viktig arena, da jeg bygger opp plateselskapet i USA og møter mange viktige kontakter i tillegg til dem jeg allerede jobber med i USA, sier Erik Jansen til Dagbladet.

- Death By Unga Bunga har jeg allerede begynt å bygge opp i det amerikanske markedet, og de er blant annet radiolistet på rundt 40 radiokanaler med låten «Stare at the Sun». De har booking, et bra pr-apparat og god distribusjon. Med Hanne er målet først og fremst å skaffe booking, i tillegg til å vise henne for dem som jobber med pr, radio og distribusjon med tanke på satsing de neste åra, sier Jansen.

Debuterte i 2009 Hanne Kolstø debuterte på SXSW i 2009 som «ung, desperat artist», som hun uttrykker det, med demoer i kofferten. Siden har det skjedd mye, ikke minst har hun gitt ut flere album. Under SXSW gjør hun seks konserter.

- Det føltes stort å spille her. Det er ikke akkurat Bylarm, sier Hanne.

Hun synes det er gøy å være tilbake som etablert artist, men har likevel ikke store forventninger.

- Jeg gleder meg bare til å spille dritbra konserter.  Det andre får komme av bra gigs.

Atlanter får tilbud - Kan du vise til eksempler hvor du og dine artister har hatt stor nytte av å delta, Jansen?

- Bandet Atlanter, som jeg hadde med i fjor, skaffet vi nordamerikansk booking i etterkant. De har fått en rekke festivaltilbud i USA og fikk giret opp dem som skal jobbe med det neste albumet.

- Bør flere norske band delta på SXSW?

- Hvis du har en klar, langsiktig plan og gjør skikkelig forarbeid kan du få veldig mye ut av det og bør dra. Hvis du ikke gjør det er det en opplevelse og en dyr ferie, sier Jansen.

I TEXAS: Hanne Kolstø koser seg i sola i Austin. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet
I TEXAS: Hanne Kolstø koser seg i sola i Austin. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet Vis mer