Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Norske aviser nekter å følge Murdoch

Men Google gir etter for mediemogulen.

MØTER MOTBØR: Mediemogulen Rupert Murdoch kjemper i motbakke med sine aviser, men får kritikk for ønsket om å ta betalt for nyheter på nett. Foto: Scanpix
MØTER MOTBØR: Mediemogulen Rupert Murdoch kjemper i motbakke med sine aviser, men får kritikk for ønsket om å ta betalt for nyheter på nett. Foto: Scanpix Vis mer

||| Rupert Murdoch eier noen av verdens største aviser, og driver nå en kontroversiell kampanje for betaling for nettnyheter.

- Kritikerne sier folk ikke vil betale, jeg tror de vil, uttalte News Corp-sjefen på et seminar i regi av amerikanske handelsmyndigheter.

Nyheter koster
I august gikk Rupert Murdoch hardt ut og sa at alle hans avisers nettsider ville ta betalt innen juni neste år. For en måned siden gikk han tilbake på dette, og har ennå ikke sagt når gratislesingen vil opphøre.

Murdoch sier nå at hele mediebransjen må gå sammen for å overbevise leserne om at nyheter koster.

- Vi må gjøre en bedre jobb i å overbevise leserne om at nyheter og informasjon av høy kvalitet og troverdighet, ikke er gratis, uttalte  Murdoch i går.

- God journalistikk er en kostbar vare, sa mediemogulen som eier både ultratabloide aviser som News of The World og seriøse Wall Street Journal.

Sistnevnte avis har så langt vært alene om å innført betaling for nyheter.

Får ikke støtte
At Murdoch nå vil at alle medieeiere skal følge hans eksempel, er ikke så overraskende. Den gjengse oppfatningen er at ingen våger å være først ute med å stenge nettleserne ute.

Heller ikke her i landet.

Nyhetene på de største norske nettavisene Dagbladet.no, Afteposten.no og VG Nett vil i all overskuelig framtid være gratis.

- Aftenposten.no har ikke noe behov for å være først med å ta betalt for nyheter. Vi forholder oss til mediesituasjonen i det norske mediemarkedet, sier konstituert redaktør for Aftenposten.no, Stig A. Waagbø.

- I dag er det ikke aktuelt for Dagbladet.no å ta betalt for vår brede nyhetsformidling på nett, sier Dagbladets sjefredaktør Anne Aasheim.  

- Jeg tror det er vanskelig å ta betalt for nyheter på nett. Rett og slett fordi vi oppfatter dem som gratis; det blir som å ta betalt for radionyhetene. Når vi kan ta betalt for en papiravis, er det fordi vi i langt større grad oppfatter det som en fysisk vare, sier VG Nett-redaktør Espen Egil Hansen.

Når Murdoch blir konfrontert med liknende kritikk sier 79-åringen stolt at han også tidligere har blitt dømt nord og ned - men har likevel lyktes.

- Vi startet Fox da alle sa at det ikke var mulig, sier mediemogulen om sin amerikanske tv-satsing.
   
Raser mot Google
Murdoch rir flere hester om dagen, og har vært på krigsstien mot søkesider som formidler nyheter fra hans nettaviser. Han mener Google og Microsoft på denne måten stjeler avisenes nyheter - uten at avisene får nyte godt av de annonseinntektene søkesidene får gjennom dette.    

Et lyspunkt for Murdoch er at Google i går gjorde det klart at de vil la avisutgiverne begrense antall artikler folk kan lese gjennom Google.

Ifølge The Telegraph slapp Googles produktsjef Josh Cohen nyheten i sin egen blogg.

- Tidligere var hvert klikk fra en bruker gratis. Nå har vi oppdatert programmet slik at utgivene kan hindre leserne å klikke på mer enn fem sider per dag, uten registrering eller abonnement, skriver Cohen.

Annonsemodellen er død
Uansett mener Rupert Murdoch at å tvinge leserne til å betale er eneste måte å sikre framtidige inntekter.

- En forretningsmodell som hviler utelukkende på annonser er død. Inntekter fra annonser på nettet er under konstant press, og utgjør dessuten bare en brøkdel av inntektene som er forsvunnet fra annonser og papirutgavene, sier Murdoch ifølge Mediaguardian.

Heller ikke her får han støtte i Norge.

- For oss er ikke annonsemodellen død. Utfordringen er å skaffe flere annonsemuligheter utover tradisjonelle display- og bannerannonser. Ulike rubrikkannonser på nett er blant det vi arbeider med nå, sier konstituert Aftenposten.no-redaktør Stig A. Waagbø.

Aftenposten.no har ingen planer om å legge webben bak en betalingsløsning, men det betyr ikke at de ikke ser på muligheter for brukerbetaling.

Tror på annonser
- Vi vil legge hele arkivet vårt ut på nettet mot betaling før sommeren neste år. I tillegg jobber vi med andre betalte løsninger for å lese avisen digitalt. I løpet av 2010 vil  for eksempel eksperimentere med lesebrett, sier Waagbø.

Også Dagbladet.no tar betalt for innhold.

- Når vi utvikler spesielle nisjetjenester for våre brukere, kan det bli aktuelt med en viss grad a brukerbetaling. Vi har allerede en lite administrasjonssum for våre registrerte brukere, i liket med andre mediehus. Men altså, det tradisjonelle nyhetstilbudet kommer vi ikke til å ta oss betalt for, sier sjefredaktør Anne Aasheim.

VG Nett selger nå norsk fotball gjennom nettet, og har sin vektklubb for betalende medlemmer. Men annonsene er viktigst.
 
- Vårt hovedspor er fortsatt å være hovedsaklig finasiert av annonser, og det har vi lykkes ganske godt med til nå. Så jobber vi selvfølgelig med andre inntektsmodeller, sier redaktør Espen Egil Hansen.

FORBLIR GRATIS: I likhet med andre norske nettaviser, vil ikke Dagbladet.no ta betalt for nyheter.
FORBLIR GRATIS: I likhet med andre norske nettaviser, vil ikke Dagbladet.no ta betalt for nyheter. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media