LASERER NETTSTED: Filmskaper Deeyah Khan lanserer et nytt nettmagasin for og om muslimske kvinner. Nå starter hun samarbeid med organisasjonen til Beyoncé og Salma Hayek. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
LASERER NETTSTED: Filmskaper Deeyah Khan lanserer et nytt nettmagasin for og om muslimske kvinner. Nå starter hun samarbeid med organisasjonen til Beyoncé og Salma Hayek. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Norske Deeyah Khan jobber med Beyoncé og Salma Hayek

- Kvinner med muslimsk bakgrunn alltid er i nyhetene, men som ofre eller «jihadbruder».

(Dagbladet): Filmregissør, musikkprodusent og menneskerettighetsaktivist Deeyah Khan er de siste åra blitt prisbelønt og kritikerrost for sine filmer «Banaz: A Love Story» om æresdrap og «Jihad» om unge jihadister.

Filmsskaperens seineste prosjekt er nettmagasinet Sister-hood. Et nettsted som skal sette historiene til muslimske kvinner på dagsorden.

- Jeg startet dette magasinet fordi kvinner med muslimsk bakgrunn alltid er i nyhetene, men som ofre eller «jihadbruder». Vi blir alltid snakket om, eller snakket for. Det er på tide vi får snakke selv, skriver Khan i en epost til Dagbladet.

STARTET VELDEDIG ORGANISASJON: Salma Hayek, Frida Giannini fra Gucci og Beyoncé har startet et samarbeid for å styrke kvinners posisjon. Foto: Jon Furniss/Invision/AP Images
STARTET VELDEDIG ORGANISASJON: Salma Hayek, Frida Giannini fra Gucci og Beyoncé har startet et samarbeid for å styrke kvinners posisjon. Foto: Jon Furniss/Invision/AP Images Vis mer

Hjelp av Beyoncé og Salma Hayek

Nå får nettsiden drahjelp av kjente Hollywood-stjerner.

I 2013 ble det kjent at den amerikanske popstjerna Beyoncé og skuespiller Salma Hayek gikk sammen med klesmerket Gucci og startet et veldedighetsprosjekt.

Prosjektet Chime for Change har som mål å styrke kvinner og jenter over hele verden ved å fremme tiltak som setter utdanning, helse og rettferdighet i fokus.

Nå har den nye nettsiden til Deeyah Khan startet et samarbeid med kjendisinitiativet.

- Chime For Change liker det innholdet vi produserer, og ønsker derfor å fremme og inkludere vårt innhold på sine nettsteder. Jeg er veldig glad for at deres prosjekt erkjenner betydningen av at kvinner med muslimsk bakgrunn snakker for seg selv, og ikke blir snakket om av andre, dette er essensen av vårt magasin, skriver Khan.

Internasjonal omtale

Magasinet Sister-hood har 80 kvinnelige bidragsytere over hele verden.

Khan forteller at prosjektet har fått uventet stor respons, og at magasinet har vært omtalt av alt fra BBC TV og radio, Al Jazeera, The Mirror og The Times i Storbritannia.

Denne presseomtalten følte til at Chime for Change tok kontakt for et samarbeid.

- De forstår og liker det arbeidet vi gjør, og innvirkningen magasinet har globalt, skriver Khan.