Norske filmer rett til bunns

Ingen av årets fem norske filmer har slått til på kino, billettsalget har aldri vært lavere. Den eneste filmen som går bedre enn forventet er den alle filmbyråkrater tvilte på, kreftdokumentaren «Leve blant løver».

Og nå som Unni Straumes «Thranes metode» ikke kom gjennom nåløyet til årets filmfestival i Cannes, må filmen inntil videre klare seg med den oppmerksomheten den får i Norge. Det er ikke rare greiene.

Det er det heller ikke for Bent Hamers « En dag til i solen » , som fortsatt har en ørliten sjanse til å bli tatt ut til den gjeve filmfestivalen.

Verre enn før

Hittil er de to kritikerroste filmene sett av henholdsvis 6500 og 12000 personer, katastrofalt lite i et år da norsk filmbransje skal forsøke å ta igjen tapte markedsandeler.

Fjoråret var det verste på 30 år når det gjelder norske filmers markedsandeler på norske kinoer. Bare fem prosent av alle solgte kinobilletter ble solgt til en norsk film. Da var gjennomsnittsbesøket på de norske filmene 37000 personer.

Så langt i år er det langt verre, for det er ikke bare «Thanes metode» og «En dag til i solen» som strever med å tiltrekke seg billettkjøpere.

Lave tall

Erik Gustavsons ungdomsthriller «Weekend» har vært på kino siden januar, besøkstallet har stoppet på 14800 og forventes ikke å bli særlig høyere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sølvi Lindseths dokumentarfilm om Edvard Munch, «Livets dans» , har vært på kino like lenge, og har hittil tiltrukket seg 5000 billettkjøpere.

Sigve Endresens dokumentarfilm «Leve blant løver» er den eneste av årets filmer som selger så mange billetter at den kan forventes å passere 25000 besøkende. Etter to ukers visning, er filmen sett av om lag 11000 personer.

«Ikke så verst»

- Med tanke på at ingen trodde denne filmen ville gå på kino i det hele tatt, synes jeg ikke tallet er så verst, sier Sigve Endresen - som har laget «Leve blant løver».

Han kjempet i et halvt år for å få filmstøtte til å gjøre det som var tenkt å bli en TV-film, om til kinoformat.

Heller ikke Unni Straume fortviler over det relativt lave besøket på «Thranes metode». Relativt i forhold til hennes to forrige filmer, «Til en ukjent» og «Drømspel».

- Leit at den ikke kom til Cannes, men nå satser vi på Venezia-festivalen, sier Straume - som gleder seg over at filmen går for fulle, men ikke så veldig store, saler i Oslo.