TRUET: «Burde ikke Arbeidsdepartementet være mest bekymret for tap av norske arbeidsplasser framfor tap av flymateriell?» spør artikkelforfatteren. Foto: Johan Nilsson / NTB Scanpix
TRUET: «Burde ikke Arbeidsdepartementet være mest bekymret for tap av norske arbeidsplasser framfor tap av flymateriell?» spør artikkelforfatteren. Foto: Johan Nilsson / NTB ScanpixVis mer

Norske flygere snart utryddet

Norske og europeiske myndigheter må regulere hvilke spilleregler som skal gjelde i vår region - nå!

Konkurransen i norsk og internasjonal luftfart er knallhard. Det jaktsesong året rundt, ingen krav til jegerprøve, og jaktmetodene for å finne kostnader som kan kuttes blir mer og mer kreative. Norske flygere har blitt en utrydningstruet art.

Tida etter år 2000 har vært en tøff tid for internasjonal luftfart. Terror, finanskriser og epidemier har gjort at mange store flyselskaper har gått over ende. Samtidig har flytrafikken økt voldsomt og vi reiser mer og mer til lavere og lavere priser.

Med et begrenset antall flyselskaper å velge mellom har arbeidsmarkedet for norske flygere alltid vært vanskelig. Men bare de siste to årene har det skjedd store endringer i som har gjort vondt verre. Det er alvorets time for vårt fag.

Flygere kan ikke lenger regne med å få seg fast jobb og må ta til takke med dårlige korttidskontrakter med kreativt konstruerte «ansettelser» som gjør det vanskelig å finne ut av både skatteforhold, sosiale plikter og rettigheter. Det som burde være et enkelt ansettelsesforhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, har blitt en konstellasjon av selskaper og vikarbyråer på tvers av landegrenser rundt i Europa, og gjerne land med begrenset rapporteringsplikt til norske skattemyndigheter.

Men det er ikke nok å begrense kostnadsjakten til Europa. Arbeidsdepartementet har nå ute en høring hvor det vurderes å åpne opp i Utlendingsforskriften for at borgere utenfor EU/EØS-området skal få jobbe om bord på norskregistrerte fly. Nå skal jakten utvides til hele verden. Det er Norwegians ledelse som ønsker å bruke billig asiatisk arbeidskraft på sine «Drømmefly» som skal ta nordmenn ut i den store verden fra 2013. Norwegian hevder de gjør dette for å sikre norske arbeidsplasser, selv om det mest av alt handler om profittmaksimering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidsdepartementet er i sitt høringsnotat bekymret for at flyene flyttes fra norsk til utenlandsk register dersom man ikke gjør som Norwegian ønsker, og at det kan bety tapte gebyrinntekter for Luftfartstilsynet. De er også bekymret for at det vil få negative følger for den flyfaglige og sikkerhetsmessige kompetansen i Luftfartstilsynet.

Følg oss på Twitter

Men burde ikke Arbeidsdepartementet være mest bekymret for tap av norske arbeidsplasser framfor tap av flymateriell? Den flyfaglige og sikkerhetsmessige kompetansen sitter dessuten i menneskene og ikke i flymateriellet. Forsvinner de norske arbeidsplassene, forsvinner også kompetansen. For alltid.

I Norsk Flygerforbund kjemper vi en innbitt kamp for å sikre at det fortsatt skal finnes norske flygerjobber i framtida. Nå er vi vitne til en nedadgående spiral drevet fram av kreative flyselskaper på kostnadsjakt. Profitt, konkurransekraft og globalisering tar over for sikkerhet, norske arbeidsplasser og fagmiljø. En åpning i Utlendingsforskriften vil ytterligere forsterke og akselerere denne utviklingen.

Vi må selvfølgelig tilpasse oss en globalisering av arbeidsmarkedet. Men det betyr ikke at alle sluser må åpnes. Norske og europeiske myndigheter må regulere hvilke spilleregler som skal gjelde i vår region - nå! Denne gangen er det luftfartsbransjen og flygende personell som får gjennomgå. Neste gang kan det være din arbeidsplass. Er du klar for framtida?

Christian Langvatn, nestleder, Norsk Flygerforbund
Christian Langvatn, nestleder, Norsk Flygerforbund Vis mer