OBLIGATORISK: Ifølge regjeringens eget høringsnotat inneholder jernbanepakken «krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildelinger av kontrakter» om å drive persontransport på jernbanen. Her er bergenstoget på vei ut fra Myrdal stasjon. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
OBLIGATORISK: Ifølge regjeringens eget høringsnotat inneholder jernbanepakken «krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildelinger av kontrakter» om å drive persontransport på jernbanen. Her er bergenstoget på vei ut fra Myrdal stasjon. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpixVis mer

Debatt: Jernbanepakke 4

Norske folkevalgte må ha råderett over jernbanen

Det er lite framtidsrettet å binde opp framtidige politiske flertall til en politikk som virket ny og spennende på 80-tallet, men som viser seg å ikke fungere i virkelighetens verden.

Meninger

Samferdselsminister Jon Georg Dale unngår å svare på det som er kjernen i kritikken mot EUs jernbanepakke 4, i sitt innlegg i Dagbladet 24. oktober. Jernbanepakke 4 inneholder, ifølge regjeringens eget høringsnotat «krav til obligatorisk bruk av konkurranse ved tildelinger av kontrakter» om å drive persontransport på jernbanen.

Det vil altså ikke bli lov å gi NBS ansvaret for persontransporten på jernbanen direkte.

Dale er opptatt av at det finnes noen unntak fra dette kravet, men det er lite trolig at de vil kunne brukes for hoveddelen av det norske jernbanenettet. Dersom unntakene skulle gjort det mulig å gi NSB oppdraget om å drive all persontransport i Norge, ville det ikke vært noe poeng for EU i å innføre kravet om obligatorisk anbud.

Det avgjørende i denne saken blir uansett ikke hva en statsråd fra Frp tenkte og trodde om unntak fra kravet om anbud en gang i 2018, men hvordan EU selv faktisk velger å håndheve reglene som EU har diktert.

Samferdselsministeren virker så overbevist av sine egne skrivebordsteorier om konkurransens fortreffelighet, at han nekter å ta inn over seg hvordan virkeligheten ser ut i de landene der dette er prøvd ut.

I Sverige og Storbritannia, som har lengst erfaring med denne måten å organisere jernbanen på, ønsker over 60 prosent av befolkningen at persontransporten på jernbanen skal tilbake i offentlig drift. Dette tyder på at det er lite framtidsrettet å binde opp framtidige politiske flertall til en politikk som virket ny og spennende på 80-tallet, men som viser seg å ikke fungere i virkelighetens verden.