Norske forlag i budkrig om erotisk litteratur

Forfatter Torgrim Eggen lar seg provosere.

(Dagbladet): Forlagene driver med dirty business, skriver forfatter Torgrim Eggen i en kronikk i Dagens Næringsliv lørdag.

Den profilerte forfatteren protesterer mot at kulturforlagene er lite givervennlig til anerkjente forfattere, men nå har kastet seg ut i ivrige budkriger om å få kjøpe erotisk litteratur. 

- Kulturforlagenes oppskjørtede mykporno-kjøpefest er inspirert av Gyldendals Fifty Shades-serie som har solgt 500.000 eksemplarer på norsk, og hele 125 millioner på verdensbasis, skriver han.

Dyr erotikk Han har latt seg provosere av at både Cappelen Damm og Tiden forlag skal ha punget ut for å sikre seg erotiske romaner.

VG var første avis til å slippe nyheten om at Cappelen Damm ga et sted midt mellom 4 og 5 millioner kroner for rettighetene til å gi ut firebindsromanen «Calendar Girl» av den amerikanske forfatteren Audrey Carlan.

«Så vidt vites er dette norsk rekord, i hvert fall for en fullstendig ukjent forfatter», skriver Eggen.

«Calendar Girl» skal handle om en kvinne som blir eskortepike og selger sex for å framskaffe en million dollar for å redde livet til faren.

Kulturforlaget Tiden vant budkrigen for romanen «Maestra» av Lisa Hilton, som skal utgis i 38 land samtidig. Heltinnen Judith er «en morderisk sosiopat som liker å knulle».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overfor Dagbladet hevder Eggen av de store forlagene undergraver begrepet kulturforlag med disse budrundene for erotisk litteratur.

- Jeg bruker begrepet «kulturforlag» med et visst ironisk overlegg, ja. Bransjen har momsfritak og nyter godt av en statlig innkjøpsordning. Politisk sett må de finne seg i å bli holdt øye med, skriver Eggen i en e-post.

EROTISK SUKSESS: «50 shades»-bøkene til forftter E. L. James var en stor suksess. Eggen mener den nye kjøpefesten er inspirert av disse bøkene. Foto: NTB Scanpix
EROTISK SUKSESS: «50 shades»-bøkene til forftter E. L. James var en stor suksess. Eggen mener den nye kjøpefesten er inspirert av disse bøkene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Han har ikke snakket med eget forlag Cappelen Damm om saken.

- Jeg har for lengst sluttet å undre meg over hva forlaget utgir og satser på, i likhet med de fleste forfattere jeg kjenner.

- Kan fenge Karin Mundal er forlagsdirektør i Cappelen Damm. I en e-post til Dagbladet skriver hun at de ikke vil kommentere hvor mye de betalte for «Calander Girl», men at det ikke var erotikken som fikk dem til å kaste seg på lasset.

- I «Calendar Girl» er det ikke bare erotikken, men vel så mye den underholdende historien og oppbygningen som minner om tv-serier som «Sex og singelliv» og «Gossip Girl», som skaper suksessen.

Hun forteller at de har tro på at bøkene kan fenge mange lesere. De har imidlertid ikke planlagt å satse noe konkret på erotisk litteratur videre.
 
 - Cappelen Damm satser ikke spesielt på erotikk verken nå eller framover, men i tillegg til å spre den beste litteraturen i alle sjangre, ønsker vi også å finne kommersielle suksesser som kan nå ut til mange lesere. Som Norges største forlag ønsker vi å ha gode bøker i alle bokkategorier, og i tillegg jakte de største kommersielle suksessene, poengterer hun.

- Føler oss ikke truffet Richard Aarø er forlagssjef i Tiden forlag. Han er kjent med Eggens kronikk, men forteller til Dagbladet at de ikke tar seg nær av det.

- Vi føler oss ikke truffet av kritikken. Vi har ikke brukt i nærheten av samme pengesum som Cappelen Damm, og vi har heller ikke noe problem med å forsvare kjøpet av «Maestra», sier Aarø.

Han forteller at hovedpersonen i boka, Judith, er inspirert av «Judits bok» i «Det gamle testamente». Han mener boka er av høy kvalitet, og at det kan omtales som en underholdningsroman.

- Det er like naturlig å sammenlikne dette med «American Psycho», som å trekke paralleller til «50 Shades». At det Eggen omtaler som kulturforlag også gir ut underholdning, ser jeg på som uproblematisk, mener han.

- Lever i en gammel verden Forfatter og foredragsholder Elin Ørjasæter ser seg ikke enig med kritikken Eggen presenterer.

- Om et forlag betaler et stort forskudd er det fordi de forventer å få det igjen. Jeg gir min fulle støtte til forlagenes klarer å vurdere dette selv. Jeg opplever at Torgrim Eggen lever i en gammel verden, der det var forsvarlig å gi store forskudd til norske bøker, slik er det ikke lenger. Salget er nå i større grad forhåndsbestemt av at forlagene har bestemt seg for hva som skal selge godt neste år, og kjører store markedskampanjer for disse bøkene, sier hun og legger til:

- Det undergraver kanskje begrepet kulturforlag. Men det handler om at forlagene blir litt mer børs enn katedral hvert år. Det provoserer ikke meg.

STØTTENDE: -   Jeg gir min fulle støtte til forlagenes klarer å vurdere dette selv. Jeg opplever at Torgrim Eggen lever i en gammel verden, der det var forsvarlig å gi store forskudd til norske bøker, slik er det ikke lenger, sier Elin Ørjasæter. 
Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet
STØTTENDE: - Jeg gir min fulle støtte til forlagenes klarer å vurdere dette selv. Jeg opplever at Torgrim Eggen lever i en gammel verden, der det var forsvarlig å gi store forskudd til norske bøker, slik er det ikke lenger, sier Elin Ørjasæter. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet Vis mer

Forfatter og litteraturanmelder Vidar Kvalshaug er heller ikke enig i kritikken.

- Det er veldig farlig ikke å ha den typen bøker i salg for et stort forlag. Det er i massemarkedet pengene ligger for tida. Får forlagene en sånn serie til å leve, vil det finansiere annen litteratur, sier han og legger til:

- Den dagen forlagene ikke gir ut seriøse forfattere, er det grunn til å brøle. Men foreløpig føler jeg at de virkelig oppfyller forpliktelsen sin.

Eggen svarer på sin side til påstanden av at hans resonnement er gammeldags.

- Et forskudd er nettopp det, et forskudd. Hvis utgivelsen ikke tjener inn forskuddet, er det selvfølgelig satt for høyt. Det gjelder både den smale dikt, novellesamlinger og, eventuelt, bokserien Calendar Girl.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram