SATSER INTERNASJONALT: Morten Isachsen (stående), Per Kristian Stoveland og kolleger 
 i det digitale reklamebyrået Jimmy Royal står bak delingsapplikasjonen Fribi, som lar brukerne gi bort, bytte eller selge ting de ikke trenger lenger selv. Alle foto: Ole Martin Kristiansen
SATSER INTERNASJONALT: Morten Isachsen (stående), Per Kristian Stoveland og kolleger i det digitale reklamebyrået Jimmy Royal står bak delingsapplikasjonen Fribi, som lar brukerne gi bort, bytte eller selge ting de ikke trenger lenger selv. Alle foto: Ole Martin KristiansenVis mer

Norske Fribi vil ta verden med gi bort-applikasjon

Bygger markedsplass for delingskultur.


- Det er en global Grünerløkka-idé, sier Morten Isachsen. Han snakker om gratistorget Fribi, en applikasjon som lar brukene gi bort ting de ikke trenger selv.

På Fribi kan du tømme kjellerboden, eller fylle den opp, uten at penger skifter hender.

Sammen med kolleger i det digitale reklamebyrået Jimmy Royal har Isachsen utviklet en norsk app-satsing med internasjonale ambisjoner. Lansering i USA og Canada er på trappene, og gründerne er i dialog med industrielle og finansielle investorer både i Norge og internasjonalt.

Sosialt forbruk Om Fribi lykkes, gjenstår å se. Men ideen er ikke oppstått i et vakuum. Den må forstås som en del av en global trend innenfor det som kalles collaborative consumption, kanskje best oversatt til sosialt forbruk:

En økonomisk modell basert på deling, bytting og utleie snarere enn kjøp og salg.

Delingskultur er nemlig noe mer enn fildeling. Byttetjenesten Swap, oppgaveløsningsportalen Taskrabbit, boligutleietjenesten Airbnb og transporttjenester som Getaride og Zipcar er eksempler. Blomstrende markedsplasser der det ikke er det 20. århundrets individorienterte hyperkapitalisme som ligger i bunnen, men det ildsjeler og gründere på området gjerne omtaler som en mer generøs, sosial og bærekraftig økonomisk modell.

Kall det gjerne peer-to-peer-kapitalisme.

Utnytter latent verdi Grunnideen i sosialt forbruk er å utnytte den latente verdien i alt vi eier, men ikke bruker: Den gamle spillkonsollen, cd-platene du aldri spiller lenger, bilen som står ubrukt 22 timer i døgnet.

DELINGSKULTUR I HÅNDA: Den norskutviklede applikasjonen Fribi lar brukerne gi bort eller bytte ting de ikke trenger selv.
DELINGSKULTUR I HÅNDA: Den norskutviklede applikasjonen Fribi lar brukerne gi bort eller bytte ting de ikke trenger selv. Vis mer

Det du ikke selv bruker, kan noen andre i ditt nettverk ha nytte av.

- Den DVD-boksen med alle «24»-sesongene står jo bare der i hylla. Hvorfor ikke gi den til noen som ikke har sett den, eller bytte den i noe annet du ikke har sett?, sier Isachsen.

Tilbake får du den gode følelsen av å dele, eller den nesten like gode følelsen av å handle med noen du kjenner eller stoler på.

Å bruke Fribi kunne ikke være stort enklere: Du tar et bilde av det du ønsker å gi bort, skriver noen linjer om det, og trykker publisér. Innholdet sorteres i kategorier, eller du kan søke etter ting som gis bort i nærheten av der du befinner deg. Som i andre sosiale nettverk er det hele basert på tillit og sosial troverdighet, forteller Isachsen:

- Oppfører du deg ikke ordentlig, blir du buet ut.

Finn.no-konkurrent? Grunnideen er deling, men Fribi-modellen er likevel kommersiell. I første omgang håper selskapet å tjene penger på å la bedrifter bygge seg en tilstedeværelse i tjenesten, for eksempel ved å gi bort produkter i promotionøyemed. Isachsen hevder det ikke er noen fare for at bedriftene skal bli plagsomme:

- Det er en sterk indre justis i nettsamfunn. Bedrifter vil veldig fort oppdage hva som funker. Surfjes er vanskelig å misforstå.

BARE PÅ IOS: Fribi er foreløpig bare tilgjengelig på Apples mobilplattform.
BARE PÅ IOS: Fribi er foreløpig bare tilgjengelig på Apples mobilplattform. Vis mer

På sikt kan det ifølge Isachsen være aktuelt å åpne Fribi for mer tradisjonelle rubrikkannonser. Blir man ikke da bare en mer tidsriktig konkurrent til Finn.no, etter å ha brukt den sosiale og etiske dimensjonen til å skaffe seg en kritisk masse av brukere?

- Det er ingen grunn til at folk ikke skal få lov til å ta betalt og selge ting seg i mellom. Noen ting er for dyrt å bare gi bort. Men gi bort, bytte og salg må fungere sammen. Og vi kommer aldri til å introdusere salg hvis folk ikke vil ha det. Når man lager et community må man lytte til de som er med.

Fribi er foreløpig bare tilgjengelig for iOS på iPhone og iPad, men det jobbes med versjoner for Android og andre plattformer. Du kan laste ned Fribi i App Store her.