Norske kjøpere kan sikre Munchs Ibsen

Munchs Ibsen-portrett vil ende i Norge etter auksjonen på Sotheby's i London i kveld. Det er Knut Wigert som er sikker på det. Han har formidlet kontakt til to potensielle kjøpere som ikke skal konkurrere med hverandre.

Wigert tror Ibsen kommer hjem

Munch solgt for over 22 millioner

- Jeg regner med at de ikke viker tilbake for noe for å få Munchs portrett av Henrik Ibsen hjem. De vil forene sine krefter og samarbeide om kjøpet, sier Knut Wigert, som ikke kan røpe kjøpernes navn.

- Men det er såkalte pengefolk, sier Knut Wigert, som også i sterk motvind klarte å få Ibsen-museet i Arbiens gate i Oslo på beina. Han er sta og dyktig, kjent for ikke å gi seg.

- Men selv om det dreier seg om såkalte pengefolk, er de sterkt kunstinteresserte begge to. Og jeg synes det er morsomt at pengefolk ikke bare kjøper galopphester.

- Vil norsk publikum få glede av bildet, hvis man lykkes i å kjøpe det?

Nationaltheatret

- Det er foreløpig antydet at det skal lånes ut til Nationaltheatret. Men naturligvis blir det kjøperens eiendom. Det har vært interessant å være koordinator i salget, og atskillig lettere å finne interesserte her enn det var å skaffe penger til Ibsen-museet.

- Hva synes du om det skammelige faktum at det offisielle Kunst-Norge ikke sikrer seg Munchs unike Ibsen-portrett?

- Det er vel kanskje ikke så stor interesse på det plan. Samtidig vet jeg at Kulturdepartementet har bedt den ene av de to aktuelle kjøpere om å delta i budene. Han ble svært forbauset.

- Hadde du håpet å få Ibsen-portrettet til Ibsen-museet?

- Naturligvis, og jeg ville kjøpt det selv, hadde jeg hatt pengene. Det er et meget interessant bilde, både i kunst- og litteraturhistorien. Ibsen, som var langt eldre enn Munch, gikk på malerens utstillinger, og Edvard Munch selv guidet ham på utstillingen av Livsfrisen.

Inspirerte

Munch skrev seinere at han trodde Ibsen var blitt inspirert til skuespillet «Naar vi døde vaagner» gjennoms hans bilder.

Ibsen var meget begeistret for Munch, og den eneste Ibsen henvendte seg til på Grand Café. Ibsen gikk bort og sa «God dag, Munch», før han gikk tilbake og gjemte seg bak avisa.

Da Edvard Munch kom tilbake fra Tyskland, hadde han med en hilsen til Ibsen fra Dr. Elias, som hadde Ibsens forfatterrettigheter i Tyskland. Da var Munch en dag på nippet til å gå bort til Ibsen på Grand, men motet sviktet. Dagen etter oppsøkte han Ibsens leilighet i Arbiens gate. Han ringte på, men han var for sjenert og nervøs, han torde ikke be om å få treffe dikteren. Han leverte bare kortet sitt til damen som åpnet døra. Seinere oppsøkte Ibsen Munch på hans kunstutstillinger, forteller skuespilleren Knut Wigert, som har tolket mange av Ibsens figurer på scenen.

Og det er det sjeldne portrett av Ibsen på Grand Café Knut Wigert nå vil sikre Norge.

Heldig nok for de norske kjøperne er det ikke det bildet som er det største trekkplasteret på Sotheby's auksjon, selv om det kunsthistorisk sammenliknes med Edouard Manets 30 år eldre portrett av Émile Zola. Frankrikes selvsagte plassering av det i sitt nasjonalgalleri burde vært et forbilde for Norge.

Sotheby's auksjon byr på navn blant de største i kunsthistorien. To av bildene som kommer til å toppe interessen og kronebeløpene er Modigliani-portrettet av Montparnasse-bohemen Baranowski og Claude Monets vannliljedam med den japanske brua.