Norske Marianne filmer i Peru

Filmfolk som mener det er vanskelig få laget film i Norge, burde ta seg en prat med Marianne Eyde. Den norske kvinnen har skapt seg en regissørkarriere i Peru.

Det har ikke alltid vært lett. Mens hennes norske kolleger ikke setter film i kameraet før de har statsstøtten på konto, har Marianne Eyde måttet finansiere sine spillefilmer med private banklån.

Hennes siste, «La Carnada» ble laget for tre millioner kroner. Det er mye i Peru.

- Til den fikk jeg endelig offentlig støtte. Bare tre filmer i året får det i Peru, og jeg tar det som et bevis på at jeg er respektert, sier hun.

Flere filmer

Marianne Eyde er en ekte 68-er: Hun studerte i Paris i opprørsåret og bekjenner seg fortsatt til sin generasjons idealer.

- Jeg gjør det jeg synes jeg må gjøre. Livet er jo så kort, sier hun.

Og det hun gjøre er altså å lage film. Siden tidlig på 80-tallet har hun laget flere dokumentarer og tre spillefilmer i Peru. Eydes kameravinkel er sosial, politisk og menneskelig.

Hennes første spillefilm, «Los Ronderos» - om borgervern på bondelandet - ble svært populær og solgte en halv million billetter i hjemlandet.

Den andre, «La Vida es una Sola», ble rost av kritikere og satt opp på viktige festivaler verden over. Men i Peru ble den ikke kinovist før et år etter den var laget:

- Ingen torde: Den handler om livet i en landsby som lå klemt mellom hæren og geriljaen. Kinoene var redde for bråk.

Til Norge

- Har det vært vanskelig å være så samfunnsengasjert, som utlending?

- Man snakker om «Mariannes peruvianske filmer» når det passer seg slik, men noen ganger er jeg «hun norske som lager film».

- Kunne du tenke deg å lage film i Norge?

- Ja, det kunne jeg. Jeg ville nok ha sett Norge med et annet blikk enn det som er vanlig i norske filmer, sier Marianne Eyde.

  • «La Carnada» vises på Film fra Sør-festivalen i dag og i morgen.
FRA PERU MED FILM: Norske Marianne Eyde har laget filmer i Peru i 20 år.