Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Norske stjerne- klær

Designduoen «Moods of Norway» har sendt flere esker med klær til Los Angeles i håp om å få napp hos stjernene.

– Det er kjempemorsomt å få kle opp de store stjernene, sier Simen Staalnacke.

I dag og i morgen har «Moods of Norway» egen stand på «Grammy Style Studio» i Los Angeles. Det er andre år på rad de norske designerne får lov til å stille ut på den eksklusive messa.

Stjernefaktor

Dit kommer de Grammy-nominerte stjernene og deres stylister for å plukke ut antrekk fra verdens ledende designere. Noen velger kjoler og dresser til selve prisutdelingen, andre tar med seg plagg som de kan bruke i musikkvideoer, på tv-opptredener eller på den røde løperen. Og stjernefaktoren er høy. Beyoncé har vært på besøk. Det har også Christina Aguilera, Mariah Carey og Pink. I fjor plukket Natasha Bedingfield, Pussycat Dolls, John Legend og Black Eyed Peas med seg norske klær.

– Vi har rockestjerner og andre entertainere i bakhodet når vi lager cocktailkolleksjonene våre, sier Staalnacke.

Kjendiser selger

Den norske designduoen er ikke i tvil om at kjendisenes kjærlighet til merket hjelper dem å nå ut til massene.

– I oppstarten for fem år siden dukket både Ari Behn og Morten Abel opp i to helt like dresser fra oss. Det hjelper på velviljen når vi kan ringe en butikk og spørre om de vil ha «dressen som Morten Abel hadde på seg i den siste musikkvideoen».

Og i USA er den typen markedsføring nesten enda viktigere enn her, sier Peder Børresen.

Designerne bruker elementer fra norsk historie i kolleksjonen. Grammy-stjerner som kjøper Moods-solbriller, får vaffeloppskriften til mormoren til Simen med på kjøpet. Den står på pussekluten som ligger i brilleetuiet. På armslaget på dressjakkene står tallet 229 265 diskret brodert inn. Det er antallet traktorer som finnes i Norge. Og på innerlomma på dressjakkene står det brodert i silke: «Made in Europe by really, really pretty blond girls».

– Så du kan trygt si at dette er plagg med norsk historie, smiler gutta.

Kan ikke reise

Ved siden av dem på messa står kolleger som Vivienne Westwood, Moschino, Hugo Boss, Hervé Léger og Tommy Hilfiger.

– I fjor tok vi Tommy Hilfigers plass. Kolleksjonen hans ble ikke klar, men fordi det var for seint å kansellere, fikk vi hans stand.

Det er medarbeidere fra guttas amerikanske pr-byrå som skal bemanne den norske standen på Grammy-messa. Selv er det travelt opptatt med å forberede seg til motemesse i København og ferdigstillelsen av nye butikklokaler i Oslo.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media