Norske teatersjefer burde ta seg en tur til London

En teateropplevelse av de sjeldne, mener Dagbladets anmelder om den britiske tolkningen av «Peer Gynt».

BRITISK TOLKNING: Nasjonalteatret i London har satt opp en moderne vri på Henrik Ibsens «Peer Gynt». Her ser man skuespiller Jonathan Coy i aksjon. Foto: Manuel Harlan / Nasjonalteatret i London
BRITISK TOLKNING: Nasjonalteatret i London har satt opp en moderne vri på Henrik Ibsens «Peer Gynt». Her ser man skuespiller Jonathan Coy i aksjon. Foto: Manuel Harlan / Nasjonalteatret i LondonVis mer

LONDON (Dagbladet): Ibsens «Peer Gynt» er blitt en bitende politisk satire på Nasjonalteateret i London under tittelen «Peter Gynt». Det er en freidig, politisk bearbeidelse, skrevet at den britiske dramatikeren David Hare og det skal videre til Edinburg-festspillene i august.

Forestillingen som varer i tre timer og 30 minutter, med to pauser, hadde premiere i forrige uke. Den ble sterkt kritisert av de konservative, britiske storavisene. Bare The Guardians kjente anmelder Michael Billington ga den fire av fem stjerner.

«Peter Gynt»

6 1 6
Hvor:

Nasjonalteateret i London

Av:

David Hare

Med:

James McArdle m.fl.

«Peter Gynt som Donald Trump.»
Se alle anmeldelser

Stykket har et forrykende tempo og dramatiske scener, men mest interessant for meg og mange andre, er den freidige bearbeidelsen av Ibsens store diktverk.

Sceneriet er moderne. Vi er i dagens verden der David Hare boltrer seg som aldri før. Han er kjent for sine mange politiske satirer mot de styrende, det såkalte The Establishment, og de politiske partiene i dette landet, som har mistet kontakten med publikum og som velger den ene regjering verre enn den andre.

Peter Gynt er en fantasifull skikkelse som i en av scenene står på sin egen golfbane og blir iakttatt med beundring av våpenhandlere, pengevaskere og finansfyrster fra hele verden. De slår vitser og fyller champagneglassene kontinunerlig.

Ingen kan være i tvil om hvem disse herrene er, det er de som styrer verden. Bløffmakeren og løgneren Peter Gynt passer godt i dette selskapet.

Iscenesettelsen er helt unik, som man venter av landets mest prestisjefylte teater. I stedet for norske hulder og troll er der dansende, amerikanske cowgirls og trollene har grisefjes og er like avskrekkende og avskyelige som de underjordiske i Ibsens versjon.

MØRTK: James McArdle og Marc Mackinnon i aksjon. Foto: Manuel Harlan / Nasjonalteatret i London
MØRTK: James McArdle og Marc Mackinnon i aksjon. Foto: Manuel Harlan / Nasjonalteatret i London Vis mer

Det som gjør dette stykket så helt spesielt er stasen og glitteret fra troll og huldernes fristende dansescener. Stormen som rammer Peter mot slutten er scenekunst på sitt beste. Han står i baugen på båten, mens stormen og de høye bølgene truer båt og mannskap. Vi ser Peter i baugen på båten der han klamrer seg fast.

Forestillingen har mange nyanser fra glitrende dansescener til den triste, og dypt rørende dødscenen da Åse (som kalles Agatha her) dør i Peters armer.

Skuespillerne er imponerende og stemningen skifter fra det komiske til det tragiske. Peter Gynt blir forvandlet fra å være en fattig bygdegutt til å bli en verdensmann som drømmer og som svindler som de største våpenhandlerne alltid har gjort. Det er ingen tvil om hvor vi er, i verdens rikeste land, med sine mange bløffmakere og krigshissere.

PETER GYNT: Lauren
Ellis-Steele, Tamsin Carroll og James McArdle på scenen. Foto: Manuel Harlan / Nasjonalteatret i London
PETER GYNT: Lauren Ellis-Steele, Tamsin Carroll og James McArdle på scenen. Foto: Manuel Harlan / Nasjonalteatret i London Vis mer

Peter Gynt klarer ikke å opprettholde denne stilen og havner tilbake blant sine mer normale i Norge, der naboene legger ham for hat fordi han er best som skrytende og brautende løgnhals. Men ingenting stanser Peter som fortsetter å bløffe så lenge han lever.

Stykket har flere høydepunkter, ikke minst det dramatiske skipsforliset som skildres med et fantastisk bakgrunnsteppe av sjøsprøyt, truende bølger, mørk himmel og en økende fare for forlis, som ingen tilskuer kan unngå å føle sterkt.

Det er ikke noe nytt at kjente teaterstykker bearbeides og legges til vår tid. Denne forestillingen kalles «Peter Gynt av David Hare etter Henrik Ibsen».

Det betyr at Hare er trofast mot Ibsens dramatiske stykke fra 1867, men utvider det. Resultatet er blitt en skarp satire om dagens samfunn og dagens mennesker. Den skotske skuespilleren James McArdle er en utrolig drivende og overbevisende hovedperson som Peter Gynt.

Publikum holdt ut, ingen gikk i pausene. Forestillingen er så fascinerende at man må vite hva som skjer videre. Det er en teateropplevelse av de sjeldne. Kanskje norske teatersjefer burde ta seg en tur til London og oppleve det. En norsk oversettelse vil nok irritere noen, men glede mange.