DEBATT

Nye læreplaner:

Norskfaget er også et kultur- og identitetsfag

Vår kultur- og litteraturhistorie sier oss noe om hvem vi er i dag, og hvordan vi har kommet hit. Det sier oss noe om hva det vil si å være menneske, i dag og for flere hundre år siden.

KJERNELØSE KJERNEELEMENTER: - Fokuser på kjernen i fagene. Ikke gjør kjerneelementene til omfattende dokumenter som legger begrensninger fremfor å åpne muligheter, skriver artikkelforfatteren. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
KJERNELØSE KJERNEELEMENTER: - Fokuser på kjernen i fagene. Ikke gjør kjerneelementene til omfattende dokumenter som legger begrensninger fremfor å åpne muligheter, skriver artikkelforfatteren. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Tredje og siste utkast til kjerneelementene i den nær forestående fagfornyelsen er ute på høring. Etter planen skal skole-Norge få ny læreplanstruktur og nye læreplaner i en rekke fag i grunnskolen og videregående opplæring fra høsten 2020. Men allerede før sommeren i år skal kjerneelementene, altså det viktigste og mest sentrale i fagene, være fastsatt.

2. november 2017 skrev jeg i Dagbladet at andre utkast til kjerneelementer i norskfaget, som den gang var ute på høring, var altfor omfattende. Det tredje utkastet ble sendt ut på høring i mars, og har blitt noe endret, men det synes for meg at man fortsatt ikke klarer å formulere hva som vil være det mest sentrale i norskfaget i årene som kommer, uten å rote seg bort i punktlister som ligner kompetansemål.

I utkastet presenteres seks kjerneelementer i norskfaget. Disse er:

  • Tekst i kontekst
  • Kritisk tilnærming til tekst
  • Muntlig kommunikasjon
  • Skriftlig tekstskaping
  • Språket som system og mulighet
  • Språklig mangfold

Videre presenteres en kort redegjørelse for hva man legger i hvert av kjerneelementene, og deretter mer eller mindre konkrete punkter for hva elevene skal kunne, sortert etter trinn for å tydeliggjøre progresjonen fra første klasse i barneskolen til man er uteksaminert fra videregående opplæring. Hvis kjerneelementene (i norskfaget) blir fastsatt slik de foreligger i dag, vil de i stor grad legge begrensninger på hva læreplangruppen kan tilføre av innhold, da dette allerede er gitt i kjerneelementene. Resultat vil ikke nødvendigvis bli et slankere fag med mulighet for fordypning, snarere tvert imot.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer